اخبارتازه‌های سیاسی

شب گذشته در آبادان چه گذشت؟ از سوگواری عشایر تا حمله نیروهای امنیتی به معترضان !

دیشب گزارش‌ها از آبادان حاکی از آن بود که عشایر منطقه نیز با پرچم‌های عشیره‌ای خود دست به راهپیمایی اعتراضی در آبادان زده و به جمع معترضان پیوسته‌اند.

روزنامه همشهری با تایید این خبر نوشت “عشایر با بیرق‌های خود همراه با هوسه و یزله مراسم عزاداری برگزار کردند”.

بنابر ویدئوهایی منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، این عشایر درباره ادامه تیراندازی نیروهای حکومتی به سوی مردم هشدار دادند.

معترضان آبادانی، شامگاه دیروز مراسم عزاداری حکومتی در این شهر را با سردادن شعار متوقف کرده، مانع از سخنرانی نماینده ولی فقیه در خوزستان شدند و با سر دادن شعار، او را «بی‌شرف» لقب دادند.

در پی شدت گرفتن اعتراضات به مراسم عزاداری حکومتی در آبادان و بالاگرفتن شعارهای اعتراضی مردم، صدا و سیما پخش زنده این مراسم را متوقف کرد.

رسانه‌های دولتی در گزارشات خود نوشته‌اند که معترضان با کف زدن و شعار دادن مانع ایراد سخنرانی محسن حیدری آل‌کثیر نماینده خوزستان در مجلس خبرگان شدند.

دولت یکشنبه هشتم خرداد را در ایران عزای عمومی اعلام کرد و در آبادان مراسمی برای کشته‌شدگان ریزش ساختمان متروپل تدارک دید.

تصاویر منتشر شده از اعتراضات دیروز در آبادان نشان می‌دهد پس از تمام شدن مراسم عزاداری دولتی، نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان به سوی آنها گاز اشک آور شلیک کرده‌اند.

در یکی از این ویدیوها، در میان ماموران امنیتی افرادی با جلیقه زرد و کلاه ایمنی دیده می‌شوند که به سوی معترضان سنگ پرتاب می‌کنند. پیشتر گمان می‌رفت افراد جلیقه زرد عمدتا نیروهای امدادرسان باشند.

همچنین ویدئوهایی از تیراندازی مستقیم مأموران دولتی به سوی مردم معترض در خیابان‌ها و بستن اجباری مغازه‌ها و همراه بردن مغازه‌داران از سوی مأموران منتشر شده است.

با گذشت حدود یک هفته از فروریختن برج متروپل آبادان و شکل‌گیری اعتراضات مردمی گسترده در این شهر، برخی گزارش‌ها و ویدئوهای منتشرشده از ادامه‌دار بودن سوگواری‌ها و اعتراضات در برخی شهرهای دیگر در شامگاه شنبه هفتم خرداد حکایت دارند.

دکمه بازگشت به بالا