اخبارتازه های اجتماعی

طی ۱۰ روز حدود ۵ هزار نوزاد در کشور رها شده است

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور می‌گوید: ۶۱ نوزاد، سال گذشته توسط والدین زیستی خود در سطح شهر رها شده‌اند. البته این آمار با آنچه یک کارشناس و پژوهشگر حوزه برنامه‌ریزی توسعه و آسیب‌های اجتماعی به روادید ۲۴ گفته تفاوت فاحشی دارد.

دکتر محمدرضا محبوب‌فر کارشناس حوزه سلامت و بحران‌های محیطی و پژوهشگر برنامه‌ریزی و توسعه در گفتگو با رویداد ۲۴

تصریح می‌کند: طبق آمار‌هایی که از مراکز بهداشتی، مددکاران اجتماعی و سایر نهادها بدست آورده، طی ۱۰ روز اخیر حدود ۵ هزار نوزاد در سراسر کشور رها شده است؛ یعنی روزانه ۵۰۰ جنین تازه متولد شده.

 در فاصله کمتر از دو هفته، دو نوزاد در میان زباله‌ها پیدا شدند. بر اساس بخشنامه سال گذشته مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو به معاونان و در راستای اجرای ماده ۵۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هرگونه توزیع رایگان یا یارانه‌ای اقلام مرتبط با پیشگیری از بارداری، کار گذاشتن اقلام پیشگیری و تشویق به استفاده از آن‌ها در شبکه بهداشتی درمانی وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی ممنوع و منوط به تجویز پزشک شد.

پیش از تصویب این قانون اقلام پیشگیری از بارداری توسط خانه‌های بهداشت یا سمن‌های فعال در حوزه آسیب‌های اجتماعی به صورت رایگان در اختیار اقشار نیازمند و افراد آسیب‌دیده مانند زنان و مردان کارتن‌خواب قرار می‌گرفت.

حالا، اما با اجرای ماده ۵۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و با توجه فقر بسیاری از افرادی که پیش‌تر این اقلام به صورت رایگان در اختیارشان قرار می‌گرفت تولد نوزادانی که بلافاصله بعد از تولد در خیابان‌ها رها می‌شوند افزایش یافته است.

گفتنی است، همزمان با گسترش روز افزون فقر در جامعه، حاکمیت شهروندان را به تاسی از علی خامنه‌ای رهبر حکومت به سوی فرزندآوری اجباری می‌کشاند.

دکمه بازگشت به بالا