اخباراقتصادی

فروش نفت ایران به چین «بیش از یک‌چهارم» افت کرده، علت تخفیف‌های ویژه روسیه است!

شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید که بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های انرژی و هوای پاک، از زمان آغاز جنگ در اوکراین، چین بیش از ۷ میلیارد یورو سوخت فسیلی از روسیه خریداری کرده است.

این گزارش که روز جمعه ششم خرداد در وب‌سایت این رسانه آمریکایی منتشر شد، می‌افزاید که در نتیجه این امر، فروش نفت ایران به چین، به دلیل رقابت روسیه بیش از یک‌چهارم افت کرده است. در همین حال، صادرات نفت روسیه به چین افزایش یافته است.

روز یکم خرداد نیز روزنامه شرق گزارشی تصریح کرد که نفت ارزان‌تر ونزوئلا هم رقیب ایران در بازار چین شده است.

تحلیلگران می‌گویند که جنگ در اوکراین باعث شده است که دو کشور منزوی صادرکننده نفت، یعنی ایران و روسیه، بر سر خریداران یکسان با یکدیگر رقابت کنند.

همه اینها در شرایطی است که اتحادیه اروپا نیز از هفته‌ها پیش در صدد است تا در تحریم نفت روسیه به آمریکا و بریتانیا بپیوندد.

پیش ازین برخی از اعضای انجمن تولید کنندگان فولاد نیز اعلام کرده بودند که روسیه بازار فولاد ایران در جهان را کساد کرده و صادرات محصولات این صنعت به شدت کاهش یافته است.

رضا شهرستانی، عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفته است: روسیه با تخفیف‌های ۱۵ تا ۲۰ درصدی بزرگ‌ترین مشتریان فولاد ایران را جذب کرده است.

چین، افغانستان، تایلند و کره جنوبی مشتریان بزرگ فولاد ایران بودند که به گفته شهرستانی در حال حاضر فولاد خود را از روسیه تامین می‌کنند.

دکمه بازگشت به بالا