اخبارتازه‌های سیاسی

آمریکا: رزمایش مشترک چین و روسیه از عمق همسویی آنها خبر میدهد

یک مقام ارشد دولت آمریکا می گوید، رزمایش اخیر بمب‌افکن‌های استراتژیک چین و روسیه در آسیای شرقی نشان‌دهنده عمق همسویی این دو کشور است.

به گزارش رویترز، وزارت دفاع روسیه پیش‌تر تایید کرد که این گشت‌زنی مشترک – که ۱۳ ساعت بر فراز دریاهای ژاپن و چین شرقی به طول انجامید – با حضور بمب‌افکن‌های استراتژیک «توپولف ۹۵» روسیه و «شیان اچ-۶» چین انجام شد.

روسیه اعلام کرده است، در بخشی از مدت زمان این رزمایش‌ها، هواپیماهای ژاپن و کره جنوبی بر جت‌های روسیه و چین سایه افکندند.

این نخستین رزمایش مشترک پکن و مسکو از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین بوده و درست در انتهای سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به این منطقه انجام شد.

یک مقام ارشد آمریکایی با اشاره به اینکه چنین رزمایشی قطعا از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده، گفت: این نشان می‌دهد که چین همچنان می‌خواهد متحد نزدیک روسیه باشد، از جمله در زمینه همکاری‌های نظامی.

چین و روسیه در گذشته نیز چنین مانورهایی را انجام داده اند، از جمله اولین گشت هوایی دوربرد مشترک آنها در منطقه در سال ۲۰۱۹ و مانورهای نظامی مشترک آنها با حضور بیش از ۱۰۰۰۰ سرباز در ماه اوت سال گذشته.

دکمه بازگشت به بالا