اخبارتازه‌های سیاسی

رئیسی با سکوت در مورد منشاء داخلی ریزگردها، دستور پیگیری داد!

پس از هشدار سازمان هواشناسی نسبت به  آلودگی هوا و گرد و خاک در ۱۶ استان کشور، امروز ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور با اشاره به افزایش آلودگی هوا، سلامتی مردم را موضوعی حیاتی عنوان کرد و گفت: از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر خارجه می‌خواهم که بدون فوت وقت موضوع را حل و فصل کنند.

او البته تنها بر عوامل خارجی ریزگردها اشاره کرد.

با این حال، کارشناسان می گویند که کانون ریزگردها در ایران دو منشاء خارجی و داخلی دارد.

اخیرا رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خبر داد: کانون ریزگردها به اطراف تهران رسید.

در حالی که رئیس سازمان محیط زیست ایران منشأ ۷۰ درصد از ریزگردهای کشور را ناشی از کانون‌های خارجی می‌داند، رئیس سازمان زمین شناسی کشور می‌گوید ۷۰ درصد از ریزگردها منشأ داخلی دارند.

کارشناسانی که بحران را بحرانی منطقه‌ای و عامل پدیده ریزگردها را خارجی می‌دانند، راه حل بحران را در مذاکرات آب ایران و عراق با ترکیه و در پرداخت حق‌آبه دجله و فرات از سوی ترکیه می‌دانند.

دسته‌ای دیگر از کارشناسان اما مشکل را علاوه بر کانون‌های خارجی و تأکید بر ضرورت دیپلماسی آب از سوی ایران، درون مرزی می‌دانند. این کارشناسان با تأکید بر مدیریت صحیح، احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها را برای جلوگیری از تبدیل شدن آنها به کانون خیزش گرد وغبار، اصلاح الگوهای کشاورزی در کشور که هم‌اکنون با مصرف آب زیاد همراه است و بازنگری در سیاست‌های سدسازی را از جمله تدابیری می‌دانند که می‌تواند به مهار بحران توفان و گرد و غبار در ایران کمک کند.

امروز همچنین یک عضو هیئت علمی و دانشیار دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه موضوع ریزگردها مدت هاست استان‌های همجوار با کشور عراق از جمله ایلام، کرمانشاه و خوزستان را درگیر خود کرده، گفت: مالچ پاشی یکی از راه‌های موقتی و پرهزینه کنترل هجوم ریزگردهاست، از این رو باید اقدامات اساسی از جمله به جریان انداختن منابع آبی، احیای پوشش گیاهی، افزایش رطوبت خاک، نصب بادشکن انجام داد  تا این مشکل به صورت دائمی حل شود.

دکمه بازگشت به بالا