اخبارتازه‌های سیاسی

وزیر خارجه عربستان: پیشرفت در مذاکرات با ایران حاصل شده، اما کافی نیست

وزیر خارجه عربستان سعودی از پیشرفت در مذاکرات با ایران خبر داد.

به گزارش  رویترز، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی دیروز سه‌شنبه در انجمن اقتصاد جهانی گفت که پیشرفت‌های در مذاکره با ایران حاصل شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این مذاکرات “کافی نیست” عنوان کرد که دست ریاض به سوی تهران دراز است.

مذاکرات ایران و عربستان از چند ماه پیش در عراق آغاز شد و بر اساس اظهارات قبلی مقامات دو کشور، دو طرف تاکنون ۵ دور مذاکره انجام داده‌اند.

پیش ازین سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره آخرین دور مذاکرات با عربستان به خبرنگاران گفته بود: دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی در بغداد با تلاش‌هایی که دولت عراق انجام داده بود و تمهیدات و مساعدت‌های دولت عمان برگزار شد و گفت‌وگوها رو به جلو و مثبت بود.

سعید خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد اینکه آیا خبر جدیدی در خصوص مذاکرات ایران و عربستان سعودی مطرح شده است، تاکید کرد: تحول جدیدی از زمان آخرین دور مذاکرات تاکنون رخ نداده است.

خطیب زاده بدون اظهارنظر در خصوص ادعای مطرح شده در مورد دیدار احتمالی وزیران امور خارجه ایران و عربستان در بغداد گفت: همانند همه مذاکراتی از این دست، موضوعات چندی از جمله در خصوص شیوه ادامه گفت وگوها و سطح پیگیری آن‌ها در آن نشست مطرح شده که در دستور کار دو طرف برای آینده قرار دارد.

در سطح بنیادین، ایران و عربستان راه آسانی برای حل مشکلاتشان ندارند. نخستین و مهمترین این اختلافات، رقابت منطقه‌ای دو کشور و تلاش برای مسلط شدن بر خاورمیانه است.

اما در سطح مسایل روز، اختلافات دو کشور به رویارویی‌شان در کشورهایی مثل یمن و لبنان محدود می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا