اخباراهل سنتتازه‌های سیاسی

از نفوذ حکومت ایران در اینستاگرام تا بستن چندباره صفحات تلوزیون کلمه در این پلتفرم

بسته شدن بی‌دلیل حساب‌های اینستاگرام، حذف تصاویر اعتراضی شهروندان و برداشته شدن پست‌های انتقادی، موارد مشابهی است که بسیاری از فعالان سیاسی و صفحات منتقد حکومت ایران آنها را تجربه‌ کرده‌اند.

طبق گزارش مسئولان بخش فضای مجازی تلوزیون کلمه، پس از بسته شدن صفحه رسمی اين شبكه در اینستاگرام، صفحات بدیل نیز یکی پس از دیگری بسته می شوند؛ بدون آنکه توضیحی منطقی در اینباره از سوی این شرکت داده شود.

براساس این گزارش، شش صفحه اینستاگرام شبکه جهانی کلمه تاکنون بسته شده است.

در همین حال گزارش شده که صفحات اینستاگرامی کارشناسان و فعالان رسانه ای شبکه کلمه نیز بارها بسته شده است؛ به عنوان مثال صفحات اینستاگرامی سید عقیل هاشمی حداقل سه بار و صفحات اینستاگرامی عبدالقادر ترشابی، حداقل دوبار بسته شده است.

حالا گزارشاتی منتشر شده اند که نشان می‌دهند، دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی به کارمندان شرکت تلاس اینترنشنال، مسئول نظارت بر پست‌های منتشرشده در اینستاگرام و فیسبوک پنج تا ۱۰ هزار یورو پیشنهاد رشوه داده است.
اینستاگرام و فیسبوک از زیرمجموعه‌های شرکت متا هستند و تلاس اینترنشنال به‌صورت برون‌سپاری این بخش از اداره این شبکه‌ها را بر عهده دارد.

طبق گزارش بی‌بی‌سی فارسی، این خبرگزاری بریتانیایی به روایت‌های متعددی از کارمندان فعلی و سابق شرکت تلاس اینترنشال دست پیدا کرده که تایید کرده‌اند در این شرکت کارمندانی حضور دارند که حامی حکومت ایران هستند.

علی، کارمند سابق شرکت تلاس اینترنشنال در آلمان به خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی گفته است: “یکی از نیروهای امنیتی از طریق دوستم در ایران به من پیام داد. گفت که یک سری پروفایل مشخص مثل خبرنگارها و فعالان سیاسی هستند که آنها خواهان حذفشان هستند، مثل پروفایل مسیح علی‌نژاد که بسیار بر آن تاکید داشتند که حتما اینستاگرام یا فیسبوکش حذف شود. پول خوبی هم پیشنهاد می‌دادند؛ بسته به هر شخص پنج تا ۱۰ هزار یورو برای هر حساب کاربری که بسته شود.”

همچنین در یک هفته اخیر روایت‌های متعددی از کارمندان فعلی و سابق شرکت تلاس اینترنشنال منتشر شده که بر اساس آن‌ها گفته می‌شود در میان حدود سیصد کارمند فارسی‌زبان این شرکت، کارمندانی حضور دارند که «وابسته به حکومت ایران» هستند؛ موضوعی که به احتمال نفوذ دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی به اینستاگرام دامن زده است.

دکمه بازگشت به بالا