اخباراهل سنت

مهمترین رویدادهای بلوچستان در یک هفته گذشته

چهارشنبه ، ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱/ به گزارش شبکه جهانی کلمه، مهمترین رویدادهای بلوچستان در هفته گذشته بدین قرار است:

۱- بسیاری از ائمه جمعه اهل سنت کشور از جمله : مولانا محمد حسن گرگیج خطیب جمعه گالیکش ، مولوی اکرم کوهی امام جمعه موقت پشامگ، مولوی عبدالعزیز دهقانی امام جمعه بافُتان راسک، مولوی عبدالله اربابی مُدرس مدرسه دینی مِفتاحُ العلوم راسک و خطیب این هفته‌ای نماز جمعه مسجد قاسمی راسک نسبت به حکم ۳۰ ضربه شلاق به مولانا کوهی واکنش نشان دادند.

۲-بنابر گزارش های رسیده به کلمه در ادامه فشار ها بر مسئولین حوزه علیمه منبع العلوم کوه‌ون، شماره حساب بانکی این مدرسه توسط نظام مصادره و به نام وزارت آموزش و پرورش ثبت شده است، این حساب بانکی منبع العلوم کوه‌ون جهت واریزی کمک‌های مردمی بوده است.

۳-یک طلبه اهل سنت بلوچ در شهر نگور از توابع شهرستان دشتیاری توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت شد، هویت این طلبه بلوچ “سعید بالار” فرزند ابوبکر اهل روستای ماندیرو بخش تلنگ از توابع شهرستان قصرقند و طلبه حوزه علمیه سلمان فارسی عنوان کرده شده است.

۴-بر اثر تصادف و آتش سوزی خودروی سواری پژو ۴۰۵ با تانکر سوخت‌بر در پنج کیلومتری شهرستان زهک ۵ شهروند کشته و زخمی شد.
۵- در درگیری نیروهای نظامی با یک شهروند بلوچ در شهرستان میناب، یک شهروند بلوچ بنام “علی خیرخواه” اهل شهرستان کهنوج کشته شدو جانشین فرماندهی انتظامی این شهرستان زخمی شده است.

۶- ماموران بنیاد مسکن به همراه نیروهای نظامی اقدام به تخریب منازل کپری مردم بلوچ در حوالی ترمینال چابهار کردند، گفته می شود ماموران بنیاد مسکن بدون هشدار و حکم قضایی به منازل کپری شهروندان بلوچ یورش برده و علاوه بر تخریب باعث ایجاد رعب و وحشت نیز شده اند.

۷-دو دختر دانش آموز به همراه خانم معلم خود در یک گودال آب (هوتگ) در روستای از توابع بخش پُلان شهرستان چابهار غرق شده و جان خود را از دست دادند، هویت خانم معلم فداکار بلوچ “یاسمین هوت” ۳۰ ساله و دو دختر دانش آموز “مریم هوت” ۹ ساله و “رقیه هوت” ۷ ساله عنوان شده است.

۸-سحرگاه ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، سه زندانی بلوچ در زندان مرکزی زاهدان اعدام شدند، هویت این سه زندانی “فرشاد گَمشادزهی” فرزند محمدنعیم اهل منطقه کوثر زاهدان، “اسماعیل جهانتیغ” فرزند غلامرضا اهل زاهدان و “منصور بِراهویی” فرزند حسن اهل روستای دِه ناصر شهرستان زَهک عنوان شده است.

۹- یک شهروند بلوچ بنام “سعید عبدُلزهی” به دلیل عکسبرداری برادر زاده اش با سلاح کلت کمری در شهرستان سوران بازداشت شد.
۱۰- مراسم بزرگداشت دکتر حبیب الله مَلِک در لندن با حضور جمع کثیری از اقشار مختلف از جمله بلوچ‌های بریتانیا؛ اروپا و کشورهای اسکاندیناوی برگزار شد.

۱۱-عبدالناصر درخشان، نماینده مردم ایرانشهر در مجلس با انتقاد معضل بی آبیِ منطقه گفته است که: دولت برای رفع مشکل بی آبی شهرستان های لاشار، فنوچ و سرباز اقدام عاجل کند و بودجه ویژه‌ای را برای این موضوع در نظر بگیرد.

۱۲- مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری بلوچستان و سیستان گفته است: طوفان و ریزگرد از روز گذشته تاکنون بیش از ۷۰ نفر از مردم منطقه سیستانِ بلوچستان ‏را راهی بیمارستان کرده است‎.‎

۱۳-به گزارش کانال صنفی معلمان، نیروهای لباس شخصی یک معلم بنام ” حسین مهدی پور” را در شهرستان دشتیاری بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند.

۱۴- یک کارگر پارکبان در خاش از شهردار و مسئولین نسبت به سؤاستفاده و بیگاری کشیدن از کارگران به شدت اعتراض کرده و گفته است که مدت چهار ماه است که حقوق معوقه خود را دریافت نکرده است اما با این حال هنوز هم بیشتر از ۸ ساعت در روز باید کار کند.

۱۵-چهار طایفه‌ی بلوچ در استان گلستان با وساطت مولانا محمد حسین گرگیج در دو نشست جداگانه صلح و سازش كردند و به نزاع و اختلاف میان خود پايان دادند.

دکمه بازگشت به بالا