اخبارتازه‌های سیاسی

رویترز: حزب الله و متحدانش اکثریت پارلمان لبنان را از دست داده‌اند

سعد الحریری رئیس جریان المستقبل لبنان در پیامی توئیتری اعلام کرد که «با ورود خون تازه‌ای به حیات سیاسی کشورش، لبنان در آستانه نقطه عطفی جدید و یک پیروزی واقعی است».

به گزارش رویترز شمارش نتایج نهایی انتخابات پارلمانی لبنان نشان می‌دهد که گروه‌های نزدیک به ایران؛ از جمله حزب الله و متحدانش اکثریت خود را با از دست دادن ۹ کرسی از دست داده اند. این موضوع نشان دهنده خشم عمومی از الیت حاکم است.

پارلمان فعلی لبنان ۱۲۸ کرسی دارد و حزب‌الله، جنبش شیعه امل، جنبش میهنی آزاد مسیحی و تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس که از حضور مسلحانه این گروه در کشور حمایت می‌کنند، در سال ۲۰۱۸ میلادی ۷۱ کرسی را در اختیار خود گرفته بودند. اکنون تعداد این کرسی ها به ۶۲ کرسی کاهش یافته است.

بنا بر گزارش‌ها، نبیه بِری، از رهبران جنبش شیعه «امل» که چند دوره رئیس مجلس بوده، توانسته کرسی خود را در رقابت در حوزه انتخابی‌اش حفظ کند.

اما ایلی فرزل، معاون مجلس که یکی از نمایندگان مسیحی ارتدوکس و مورد حمایت حزب‌الله بود، کرسی خود را در حوزه انتخابی بقاع غربی از دست داده است.

حزب «قوات لبنانی» که سابقه فعالیت ۵۲ ساله دارد و چند دهه تحت رهبری سمیر جعجع بوده، ۲۰ کرسی از ۱۲۸ کرسی مجلس را به خود اختصاص داده که ظاهرا آن را به بزرگ‌ترین حزب مسیحی در دوره جدید پارلمان تبدیل می‌کند.

«قوات لبنانی» با این دستاورد ممکن است که از طریق ایجاد ائتلاف با احزاب سنی مخالف حزب‌الله بتواند اهداف خود را در مورد انتخاب رئیس‌جمهور جدید و سپس رئیس پارلمان و نخست‌وزیر پیش ببرد.

بر اساس نتایج اولیه، متحدان حزب‌الله از طوائف و مذاهب دیگر، مانند مسیحیان مارونی و طائفه دروزی، کرسی برخی حوزه‌ها را به رقیبان خود واگذار کرده‌اند. این رقیبان که شماری از آنها «نامزدهای مستقل» هستند، سیاست حزب‌الله و احزاب همسو با آن را به چالش کشیده بودند.

انتخابات این بار عملا یارکشی میان هواداران حزب‌الله و متحدان آن با جناح مخالف حزب‌الله بود.

انتخابات پارلمانی لبنان در سه مرحله برگزار شد که مرحله اصلی و نهایی آن روز یک‌شنبه ۲۵ اردیبهشت بود.

دکمه بازگشت به بالا