اخبارتازه‌های سیاسی

پولیتیکو: ایران برای گفتگو بر سر موضوعات غیر مرتبط با سپاه ابراز آمادگی کرده است!

نشریه پولیتیکو در گزارشی درباره سفر اخیر انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین و معاون مسئول سیاست خارجی آن به تهران و رایزنی درباره وقفه ایجاد شده در مذاکرات با بیان این که ایران طی این دیدارهای دو روزه برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای از خود آمادگی نشان داده، گفت: اما هنوز از درخواستش، منصرف نشده است.

مقامات ارشد غربی به این نشریه گفته‌اند، مذاکرات در تهران که از چهارشنبه تا پنج‌شنبه طول کشید، پیش‍‌رفت جدیدی حاصل کرد اما توافق هنوز با قطعی شدن فاصله دارد.

در گزارش پولیتیکو آمده است که مذاکره‌کنندگان در تلاشند راهی برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ پیدا کنند که در ازای لغو تحریم‌ها موجب محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران می‌شد. آمریکا در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد. درخواست ایران است که آمریکا نام سپاه پاسداران را از «فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی» حذف کند. مورا سعی داشته است در این زمینه میانجی‌گری کند، چون ایران از مذاکره مستقیم با آمریکا خودداری می‌کند.

همچنین در این گزارش مطرح شده است: مورا این پیام را به علی باقری کنی، مذاکره‌کننده اصلی ایران در مذاکرات وین منتقل کرد که آمریکا به عنوان بخشی از توافق، نام سپاه را از این فهرست خارج نخواهد کرد؛ اما ممکن است در آینده و پس از حل مسئله اتمی با ایران، درباره آن مذاکره کند.

در ادامه این گزارش عنوان شده است که ایران این موضوع را رد نکرده و گفته است که آماداگی دارد تا گفتگوها را بر مبنای موضوعات غیر مرتبط با سپاه ادامه دهد. ایران همچنین گفته است: در عین حال ممکن است که درخواست‌های بالقوه جایگزینی در مورد سپاه داشته باشد.

دکمه بازگشت به بالا