اخبارتازه‌های سیاسی

ریابکوف: متن مورد رضایت روسیه در مورد احیای برجام کاملاً آماده است!

یک خبرگزاری روسی گزارش کرد، معاون وزیر امور خارجه روسیه با تأکید بر اینکه متن احیای برجام آماده شده است، گفت: «متن موجود در خصوص برجام مورد رضایت روسیه است و در صورت اتخاذ تصمیمات سیاسی، می‌توان ظرف چند روز آینده برجام را احیا کرد».

سرگئی ریابکوف: اعلام کرد که متن احیای برجام کاملاً آماده است و مسائل سیاسی باقی مانده است.

روز جمعه ۲۳ اردیبهشت ماه میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام با انتشار توئیتی اعلام کرد: «اگر شرایط متفاوت بود، روسیه احتمالا می‌توانست کمک‌هایی به دو طرف (ایران و آمریکا) بکند تا توافقات بر سر برجام نهایی شود، اما الان نه.»

این توییت خشم افکار عمومی ایرانیان را برانگیخت.

پیش ازین نیز تجارت نیوز، با انتشار گزارش با عنوان: بازی پشت پرده روسیه نوشته بود: روسیه باز هم از پشت به ایران خنجر زده است. روسیه و البته چین، هر دو از آمریکایی‌ها خواسته‌اند تضمین بدهند که آنها می‌توانند پس از احیای برجام، با ایران مراودات اقتصادی داشته باشند. آمریکایی‌ها می‌گویند این به دشوار شدنِ حصول توافق می‌انجامد.

برخی کارشناسان معتقدند که روسیه اساسا نمی‌خواهد در این شرایط (یعنی در میانه بحران اوکراین)، مذاکرات هسته‌ای ایران به سرانجام برسد؛ زیرا به سرانجام‌ر سیدنِ مذاکرات هسته‌ای ایران در این شرایط، یعنی بهبود نسبی روابط ایران و غرب و کاهش احتمالی قیمت نفت، که به نوبه خود به ضرر روس‌ها است. در واقع، روسیه اقتصاد ایران را گروگان گرفته تا بتواند برنده جنگ اوکراین باشد.

دکمه بازگشت به بالا