اخبارایران

بمب ساعتی فرونشست زمین؛ تهدید برای اصفهان و تهران!

خطر فرونشست زمین در اصفهان و تخلیه کامل آبخوان دشت اصفهان – برخوار همچون بمب ساعتی است. مطابق آخرین آمار، نرخ سالانه فرونشست زمین در اصفهان ۱۸ سانتیمتر گزارش شده است.

با این حال به گفته مدیرکل سازمان زمین‌شناسی استان اصفهان علی‌رغم آشکار شدن ترک‌های فرونشستی در بسیاری از بناهای تاریخی اصفهان: هنوز بسیاری از مسئولان باور ندارند که فرونشست، این است.

رضا اسلامی: ریشه مشکل فرونشست را به برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی مربوط دانست.

به گزارش انتخاب: از ۶۰۰ دشت کشور، بالغ بر۳۰۰ دشت دچار بحران فرونشست هستند که از میان آن‌ها تنها یک دشت شامل شهری با دو و نیم میلیون جمعیت و ۶ هزار بنای تاریخی است.

در این میان وضعیت فرونشست زمین در تهران بسیار بحرانی گزار شده و موسسه تحقیقاتی اینتل‌لب از آن تحت عنوان «یک بمب ساعتیِ بی‌صدا» یاد کرده است.

با این وجود عضو شوارای شهر تهران، فرونشست را مساله‌ای جدی و مخاطره آمیز، نه تنها برای تهران؛ بلکه برای کل کشور عنوان کرده بود.

به گزارش ایسنا فرونشست زمین اصطلاحی است که به حرکت عمودی و روبه پایین سطح زمین اطلاق می شود، حرکتی که به دلیل برداشت بیش از حد استاندار آب‌های زیرزمینی ایجاد می‌شود و حالا طبق آمار هر سال چیزی حدود ۲۵ سانتی متر در دشت‌های تهران فرونشست صورت می‌گیرد و سطح آب در این دشت‌ها نیز از ۴۵ سانتی متر تا ۱.۵ متر در حال کاهش است و آنطور که مسئولان اعلام کردند تهران روزی یک میلی متر دچار فرونشست می‌شود که عدد بسیار زیادی است.

البته سال گذشته علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمین‌شناسی، خبر داد که فرونشست زمین در تهران تا «۳۶ سانتیمتر در سال مشاهده شده است».

دکمه بازگشت به بالا