اخبارتازه‌های سیاسی

آیا ترامپ قصد حمله به ایران را داشت؟!

شبکه کلمه/ مارک اسپر وزیر دفاع در دولت ترامپ روز گذشته در مصاحبه با شبکه سی بی اس آمریکا گفت که آقای ترامپ قصد داشت اقداماتی از جمله حمله به ایران را اجرایی کند، اما او موفق شد جلوی این اتفاق را بگیرد.

به گفته مارک اسپر، او در زمان تصدی سمت وزارت دفاع در دولت ترامپ، در جلوگیری از وقوع سلسله ای از “اتفاقات خطرناک که ممکن بود کشور (امریکا) را وارد تونل تاریک کند؛ سهم داشت”.

وی توضیح داد از جمله این اتفاقات، “اقدام نظامی علیه ونزوئلا و حمله نظامی به ایران” بود.

گفتنی است که خبرگزاری رویترز در دوران ریاست جمهوری ترامپ گزارش داده بود، رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفته چون ایران شهروندان آمریکایی را کشته، او نیز دلیلی ندارد سراغ اماکن فرهنگی ایران نرود.

وی به خبرنگاران همراهش در هواپیمای رئیس‌جمهوری، گفته بود: «آن‌ها اجازه دارند مردم ما را بکشند. آن‌ها اجازه دارند مردم ما را شکنجه و مجروح بکنند. آن‌ها اجازه دارند از بمب‌های کنارجاده‌ای استفاده بکنند و مردم ما را منفجر کنند. [آن‌وقت] ما اجازه نداریم دست به اماکن فرهنگی آن‌ها بزنیم؟».

دونالد ترامپ در آن بازه زمانی تهدید کرده بود که به اقدام تلافی‌جویانه از سوی جمهوری اسلامی، در قبال کشتن قاسم سلیمانی، واکنش شدیدی نشان خواهد داد.

در جریان حمله هوایی ارتش آمریکا در بامداد جمعه ۱۳ دی ماه، در نزدیکی فرودگاه بغداد، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و چند عضو دیگر نیروی قدس و پنج عضو حشد الشعبی عراق کشته شدند. مقام‌های جمهوری اسلامی تهدید کرده بودند «انتقام سختی» خواهند گرفت.

دکمه بازگشت به بالا