اخبارایران

مشکل ریزگردها در ایران؛ دادستان کل کشور خواهان پیگیری حقابه ایران از ارس شد!

دادستان کل کشور در نامه‌ای به وزیر نیرو دستور پیگیری احقاق حقوق مکتسب حقابه ایران از رودخانه مرزی ارس را صادر کرد.

محمدجعفر منتظری در این نامه با توجه به اقدامات دولت ترکیه در بالا دست رودخانه مرزی ارس، تاکید کرد: اقدام کشور ترکیه با احداث سدهای متعدد در بالا دست این رودخانه و دیوارکشی در نقطه صفر مرزی، باعث کاهش دبی رودخانه مذکور و مسدود شدن کلیه مسیل‌ها و گذرگاه‌های آب روان در منطقه و متعاقبا گسترش ریزگردها از مناطق غربی و جنوبی کشور شده است.

هجوم ریزگردها زندگی روزانه بسیاری از مردم در استان‌های مختلف ایران را مختل کرده است. چندی پیش، علیرضا سلطانی، کارشناس گروه خاکشناسی دانشگاه چمران اهواز هشدار داده و اعلام کرده بود: «ریزگردها تهدید بزرگی برای جنگل‌های زاگرس هستند و در تنفس و فتوسنتز این گیاهان اختلال ایجاد می‌کنند. مهمترین راهکارهای مقابله با گردوغبار و این ریزگردها عبارتند از مالچ پاشی، ایجاد کمربندهای سبز، تثبیت خاک و تراکم و رسوب گردوغبار.»

راهکارهایی که البته تا به امروز اثری از اجرایی شدن آنها نیست، تا جایی که رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس هم در نشستی که به منظور “بررسی مهمترین چالش‌ها و ابرچالش‌های منابع طبیعی” در ۱۳ اردیبهشت برگزار شد، اعلام کرد: «پدیده بیابانزایی و وجود ریزگردها، مشکلی اساسی برای کشور است که با احیا و توسعه جنگل‌ها می‌توانیم کانون‌های ریزگرد را مهار و کنترل کنیم. احیا و توسعه جنگل‌ها موضوعی جدی است.»

دکمه بازگشت به بالا