اخبارتازه‌های سیاسی

سوئد بازداشت شهروندش در ایران را تایید کرد

وزارت خارجه سوئد از بازداشت یک مرد سوئدی در ایران خبر داد. سن این مرد حدودا ۳۰ ساله گزارش شده است.

پیش ازین روزنامه سوئدی آفتونبلادت در گزارشی نوشته بود: این فرد به همراه گروه دیگری از شهروندان سوئد به عنوان گردشگر در ایران بسر می برد؛ اما هفته پیش حین خروج از ایران بازداشت شد.

این روزنامه، دستگیری این فرد را به محاکمه حمید نوری، از متهمان کشتار زندانیان سیاسی در ایران مرتبط دانسته است.

دولت سوئد در مورد سفر به ایران در این مقطع از زمان هشدار داده بود.

محاکمه حمید نوری این هفته به پایان رسید و قرار است حکم او تا اواسط ژوئیه/‌ پایان تیر اعلام شود. دادستان برای او مجازات حبس ابد درخواست کرده است.

بنابر بیانیه وزارت خارجه سوئد، سفارت سوئد در تهران در حال مذاکره با مقام‌های ایران برای آزادی این گردشگر است.

این در حالی است که خبرگزاری ایسنا هفته گذشته به نقل از منابع نامعلوم از اعدام احمدرضا جلالی،‌ شهروند ایرانی-سوئدی که به جاسوسی برای اسراییل متهم شده، تا پایان اردیبهشت خبر داد.

آقای جلالی، پزشک و پژوهشگر مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه است که در آوریل ۲۰۱۶ به دعوت دانشگاه تهران و دانشگاه شیراز به منظور شرکت در کارگاه مدیریت بحران به ایران سفر کرد؛ اما سپس دستگیر و به زندان اوین منتقل شد.

حکومت ایران در سال‌های اخیر ده‌ها شهروند دوتابعیتی و خارجی را عمدتاً به اتهام جاسوسی دستگیر کرده است. مخالفان می گویند که حکومت ایران، از آنها به عنوان اهرم سیاسی و ابزار چانه زنی استفاده می کند.

تا کنون نیز، ایران چندین تبعه خارجی و دوتابعیتی زندانی را با ایرانیانی که در خارج از کشور بازداشت شده اند و یا پول‌های بلوکه شده مبادله کرده است.

دکمه بازگشت به بالا