اخبارتازه‌های سیاسی

اَکسیوس: عادی سازی روابط و جنگ در یمن مهمترین محور گفتگوهای تازه تهران- ریاض!

وبگاه اکسیوس در خصوص برگزاری دور پنجم مذاکرات میان عربستان و ایران نوشت که دور پنجم مذاکرات مقامات ارشد امنیتی و اطلاعاتی دو کشور در پنجشنبه گذشته بر دو چالش کلیدی متمرکز بود: عادی سازی روابط و جنگ در یمن.

اکسیوس در گزارش خود نوشت: در مذاکرات میان نمایندگان ایران و عربستان در خصوص برقراری مجدد روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانه‌ها بحث‌هایی صورت گرفته و ریاض خواهان اقدامات عملی بیشتری شده است.

در گزارش اکسیوس آمده است که ریاض با بازگشایی سفارت ایران در عربستان برای فعالیت‌های مرتبط با سازمان همکاری اسلامی جده موافقت کرده است.

این پایگاه خبری آمریکایی، به نقل از “امواج مدیا” نوشته است که دو طرف تصمیم گرفتند که طی ۳۰ روز آینده هیأتی را به هر دو کشور اعزام کنند تا در مورد بازگشایی سفارتخانه‌ها گفت‌وگو کنند.

بر اساس این گزارش، عربستان سعودی همچنین با ورود ۴۰ هزار زائر ایرانی به عربستان برای مراسم حج در ماه ژوئیه موافقت کرده است.

اکسیوس به نقل از برخی منابع گزارش کرده است که در جریان مذاکرات هفته گذشته میان نمایندگان تهران و ریاض، ایران نسبت به آتش بس در یمن نظر مثبتی داشته است اما تأکید کرده که باید گام های عملی برای حرکت به سوی صلح پایدار برداشته شود.

دکمه بازگشت به بالا