اخبارتازه‌های سیاسی

وزرای دفاع چین و ایران در تهران دیدار کردند

وزیر دفاع چین امروز به منظور گفت وگو با مقامات نظامی ایران وارد تهران شد. او با وزیر محمد رضا قرایی آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران دیدار کرد.

دیدار وزیر دفاع چین از ایران چند ماه پس از آن انجام می‌شود که دو کشور از اجرایی شدن توافقنامه ۲۵ ساله همکاری ایران و‌ چین خبر داده‌اند.

پیش ازین روزنامه «اقتصادآنلاین»، گزارش داده بود که چین قرار است به منظور «تامین امنیت و حفاظت از کارگران چینی در ایران ۵۰۰۰ نیروی امنیتی به ایران اعزام کند.

گفتنی است، مفاد توافقنامه ۲۵ ساله همکاری ایران و‌ چین  محرمانه است و به گفته دولت ایران به خواست چین، در اختیار افکار عمومی قرار نگرفته است.

توافقنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و‌ چین مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باید قبل از اجرا به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسید اما بدون طی شدن روند قانونی، به اجرا درآمده است.

دیدار ارتشبد وی وزیر دفاع چین از تهران، بالاترین سطح دیدار یک مقام چینی از ایران از زمان اجرایی شدن توافقنامه ۲۵ ساله است.

افکار عمومی ایران به دلیل محرمانه نگه داشته شدن این توافق، از اجرای آن نگرانی نشان داده است.

توافق محرمانه ایران و چین در دولت حسن روحانی امضا و در دولت ابراهیم رئیسی اجرا شد. آیت الله خامنه ای در دیدار رئیس جمهور چین خواستار امضای این توافق شده بود.

دکمه بازگشت به بالا