اخباراقتصادی

برادرزاده و داماد هاشمی شاهرودی در پرونده بانک سرمایه به ۱۰ سال زندان محکوم شد

شبکه کلمه/ سخنگوی قوه قضاییه ایران خبر داد که در پرونده فساد و تخلفات بانک سرمایه احمد هاشمی شاهرودی، به ۱۰ سال حبس و رد مال محکوم شده است.

احمد هاشمی شاهرودی برادرزاده و داماد محمود هاشمی شاهرودی رئیس پیشین قوه قضائیه و رئیس اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

در این پرونده همچنین محمد امامی، شریک آقای شاهرودی، به ۲۰ سال زندان و شهاب‌الدین قندالی، مدیرعامل سابق صندوق ذخیره فرهنگیان، به ۱۲ سال و ۶ ماه زندان محکوم شده‌اند.

در این ارتباط ذبیح‌الله خدائیان، سخنگوی قوه قضائیه ایران، در یک نشست خبری در تهران اعلام کرد به جز محکومیت آقای هاشمی شاهرودی، محمد امامی به جرم “اخلال کلان در نظام اقتصادی” به ۲۰ سال حبس و رد مال، انفصال از خدمات دولتی، و شهاب‌الدین قندالی به جرم “معاونت در اخلال در نظام اقتصادی” به ۱۲ سال و ۶ ماه حبس محکوم شدند.

به گفته آقای خدائیان، یکی از متهمان پرونده بانک سرمایه هم “به جرم مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی” به ۲۰ سال حبس و رد مال محکوم شده ولی گفته “چون حکم غیابی است اسمش را نمی گویم”.

این خبر در حالیست که پیش از این محمود صادقی، نماینده سابق مجلس ، اسنادی را منتشر کرده بود که بر اساس آن شرکت های محمد امامی و احمد هاشمی شاهرودی در سال ۱۳۹۱ و ۹۲ مجموعا ۲۳۷ میلیارد تومان از بانک سرمایه وام گرفته بودند.

لازم به اشاره است که محمد امامی، سرمایه گذار سریال نمایش خانگی پرطرفدار “شهرزاد” است. وی متهم بوده از بانک سرمایه میلیاردها تومان وام گرفته اما در فروش اموال خود به بانک “چندین برابر گران نمایی” کرده یعنی بیشتر از ارزش واقعی آن را به بانک فروخته است.

پیش از این در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از پرونده فساد در بانک سرمایه اشاره شده بود که محمد امامی و احمد هاشمی شاهرودی، سال ۹۲ املاک بانک سرمایه واقع در لواسان، شمیران و خیابان فرشته به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان را خریداری، ولی تا سال ۹۵ چک‌های مربوط به خرید این املاک را پاس نکرده و سرانجام همان املاک را «با چند برابر قیمت» برای تهاتر بدهی خود به بانک سرمایه فروخته‌اند.

در یک مورد دیگر، این دو شریک در سال ۹۲، یک ملک را به قیمت ۲۶ میلیارد و سیصد میلیون تومان از بانک سرمایه خریداری کرده و در سال ۹۴ همان ملک را به قیمت ۹۶ میلیارد تومان به بانک سرمایه فروخته‌اند تا بدهی‌های خود به این بانک را تسویه کنند.

از دیگر سو ، شهاب‌الدین قندالی هم مدیرعامل وقت صندوق فرهنگیان بوده است. در زمان دستگیری او اعلام شده بود که در دوره مدیریت وی مبلغ هشت هزارمیلیاردتومان از این صندوق اختلاس شده است.

سهامدار اصلی بانک سرمایه صندوق ذخیره فرهنگیان است و پرونده این بانک پس از کشف فساد «۱۵ هزار میلیارد تومانی» در این صندوق به جریان افتاد.

اسدالله مسعودی مقدم که زمانی قاضی پرونده بانک سرمایه بود گفته بود که این پرونده در حدود ۴۰۰ متهم دارد.

دکمه بازگشت به بالا