اخبارتازه‌های سیاسی

طالبان: به همه تعهدات درباره حق آبه ایران پایبند هستیم

معاون سخنگوی طالبان با اشاره به حق آبه ایران از رود هیرمند اظهارداشت که افغانستان به همه تعهداتش درباره حق آبه با جمهوری اسلامی ، پایبند است.

انعام الله سمنگانی گفت که بر اثر خشکسالی افغانستان با کمبود آب مواجه است و شاید حق آبه ایران هم از این بابت متأثر شده که این مسأله، قابل بحث است.

وی اظهارداشت که طالبان آماده است نگرانی ایران در زمینه حق آبه هیرمند را از راه گفتگو رفع کند.

پیش از این نیز سخنگوی طالبان تاکید کرده بود که بر اساس توافقاتی که انجام شده، همچنان نسبت به حق‌آبه ایران متعهد هستند.

هشتم بهمن سال گذشته، گروهی از مردم شهرهای زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در شمال سیستان و بلوچستان در اعتراض به تعلیق دریافت حقابه هیرمند، در برابر پایانه مرزی میلک جمع شدند. این تجمع پایان آرامی نداشت و با حمله به کامیون‌های شهروندان افغان همراه بود.

براساس معاهده‌ای که سال ۱۳۵۱ به امضای دولت‌های وقت ایران و افغانستان رسیده، کابل موظف است ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب از ذخیره سد کجکی در ولایت هلمند را به عنوان حقابه ایران در نظر بگیرد.

معضل حقابه مورد نظر ایران، به احداث سد کمال خان بر روی رود هیرمند باز می‌گردد. این سد که فروردین سال گذشته از سوی حکومت قبلی راه اندازی شد، انتقال آب به ایران را ناممکن ساخت.

 محمد اشرف غنی، در مراسم افتتاحیه گفته بود که ذخیره آب کمال‌خان به انبار آب برای افغانستان و ایران تبدیل خواهد شد، اما آب افغانستان  به ازای دریافت نفت روانه ایران می‌شود.

کشاورزی، صنایع، معیشت‌ و حتی آب آشامیدنی مردم سیستان و بلوچستان به رسیدن آب هیرمند و احیای دریاچه هامون وابسته است. مردم این استان  امیدوارند که با دریافت حقابه هیرمند و بارش کافی باران، تالاب هامون فرصتی دوباره برای زنده شدن پیدا کند.

دکمه بازگشت به بالا