اخبارتازه‌های سیاسی

جهان یکصدا یورش اسرائیلی ها به مسجد الأقصی را محکوم کرد!

شبکه کلمه/ یورش نظامیان اسرائیل به مسجد الاقصی و سرکوب نمازگزاران در این مسجد در دومین هفته ماه مبارک رمضان که به زخمی شدن بیش از ۱۵۰ تن و بازداشت ۴۰۰ تن منجر شد، محکومیت و واکنش‌های عربی و بین المللی گسترده‌ای را به همراه داشته است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به این رخدادها از همه طرف‌ها دعوت کرد تا از تشدید تنش جلوگیری کنند.

وی خواستار حفظ و پایبندی به وضعیت قانونی اماکن مقدس در قدس اشغالی است.

نایف فلاح مبارک الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس یورش پلیس و نیروهای ویژه اسرائیل به مسجد الاقصی و حمله به نمازگزاران را به شدت محکوم کرد.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب به نوبه خود نسبت به شعله ور شدن اوضاع در الاقصی هشدار داد و نیروهای اسرائیلی را مقصر دانست.
همزمان دولت آمریکا با ابراز نگرانی شدید از درگیری‌ها در قدس و مسجد الاقصی، از همه طرف‌های درگیر خواست تا خویشتن دار باشند.

احمد حافظ، سخنگوی وزارت خارجه مصر نیز در سخنانی یورش نظامیان صهیونیست به مسجد الأقصی و درگیری آنها با نمازگزاران فلسطینی را محکوم کرد.

وزارت خارجه عربستان هم اقدامات رژیم صهیونیستی علیه نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی را محکوم کرد.

این وزارتخانه اقدامات جمعه نظامیان رژیم صهیونیستی را هتک حرمت آشکار مسجد الاقصی و جایگاه آن میان امت اسلام و نقض قطعنامه‌ها و منشورهای بین‌المللی مربوطه خواند.

وزارت خارجه امارات نیز در بیانیه‌ای ضمن محکومیت هتک حرمت مسجد الاقصی توسط صهیونیست‌ها و بازداشت و مجروح کردن شماری از آنها خواستار حفاظت از فلسطینی‌ها و نمازگزاران فلسطینی شد.

دولت بحرین، قطر و الجزایر هم در اقدامی مشابه رخدادهای روز جمعه در مسجد الاقصی را محکوم کردند.
وزارت خارجه عراق نیز در بیانیه‌ای حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی و هتک حرمت این مکان مقدس را محکوم کرد.

وزارت‌های خارجه ۴ کشور آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا نیز در بیانیه‌ای مشترک خشونت در قدس شرقی را محکوم کردند.

این چهار کشور همه طرف‌ها را به خویشتنداری و خودداری از هرگونه خشونت فراخواندند.

پیتر استانو، سخنگوی امور خارجه اتحادیه اروپا نیز ضمن ابراز نگرانی از تشدید تنش اخیر در کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی و درگیری در مسجد الاقصی، خواستار احترام کامل به وضعیت موجود اماکن مقدس در شهر قدس شد.

دکمه بازگشت به بالا