اخباراقتصادی

بحران خشکسالی؛ ۵۰ درصد ظرفیت سد‌های ایران خالی است

نیمی از ظرفیت سد‌های مهم ایران برای تامین آب آشامیدنی و کشاورزی خالی است و درصد پرشدگی سد‌ها در بهترین وضعیت به ۵۱ درصد هم نرسیده است. نیمه خالی لیوان سد‌ها نشان از خطر کم‌آبی در تابستان داغ پیش‌رو دارد.

وزارت نیرو می‌گوید: میزان کل ورودی سد‌ها از ابتدای سال آبی تاکنون ۱۹.۵۸میلیارد مترمکعب بوده که این عدد در مقایسه با سال گذشته ۵درصد کاهش یافته است.

حجم آب موجود در مخازن سد‌های کشور به ۲۵.۷ میلیارد مترمکعب رسیده که نسبت به پارسال ۱۳ درصد نزول را نشان می‌دهد.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه سد‌های تهران با ۲۶۵ میلیون مترمکعب کسری مواجه‌اند، گفت: باتوجه به اینکه امسال هم درگیر شرایط خشکسالی هستیم طبیعتا برداشت از منابع آب زیرزمینی برای تامین آب شرب بیشتر خواهد بود.

به گفته کارشناسان بحران خشکسالی در ایران جدی است و با شروع فصل گرما و کاهش بارندگی نگرانی‌ها از این بابت بیشتر می شود.

در همین راستا دکتر علیرضا واعظی، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، با بیان اینکه در حال حاضر کشور در وضعیت “تنش آبی” قرار دارد، گفته است: هر چه به جلو حرکت کنیم به واسطه سوء مدیریتی که روند فزاینده دارد و تنها به حل مشکلات روزمره می‌‏پردازد، از راه حل‏‌هایی که بتواند در افق میان مدت موجب توسعه متوازن کشور شود، دورتر می‏‌شویم.
وی با بیان اینکه به نظر من کشور “پنجره زمانی طلایی” برای مدیریت صحیح منابع آب را از دست داده است، اظهار کرد: ما از پنجره زمانی که می‏‌توانستیم مدیریت کلان و مناسبی را داشته باشیم، گذر کردیم و واقعیت ماجرا این است که تنش آبی که اکنون با آن درگیر هستیم، ماحصل مدیریت نامناسب کمی و کیفی منابع آب در سال‌‏های گذشته بوده است که تغییر اقلیم به آن دامن زده است. به بیان دیگر تنش آبی که اکنون ایجاد شده، تنها ماحصل تغییر اقلیم نیست و قطعا این وضعیت ناشی از سوء مدیریت است که خود را به ما نشان داده است.

دکمه بازگشت به بالا