اخبارتازه‌های سیاسی

بزرگ‌ترین معضل نظام سلامت دسترسی ناکافی مردم به خدمات پزشکی است

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس می گوید: در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین معضلات نظام‌سلامت دسترسی ناکافی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی است. کمبود پزشک به ویژه پزشک متخصص از جمله مهم‌ترین عوامل ایجاد و تشدید این معضل به شمار می‌رود.

علی خضریان این صحبت‌ها را در نشست علنی امروز مجلس و هنگام قرائت گزارش کمیسیون اصل ۹۰ در خصوص روند پیگیری و تصویب افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی بیان داشت.

در گزارش کمیسیون اصل ۹۰ آمده است: به وجود آمدن بازار انحصاری در ارائه خدمات سلامت (به‌خصوص خدمات تخصصی)، کاهش کیفیت خدمات درمانی، افزایش خطاهای پزشکی در اثر فشار بالای کاری و نبود نیروی جایگزین، صف‌های طولانی انتظار برای دریافت خدمات و همچنین توزیع نامتوازن پزشک در کشور از تبعات کمبود پزشک است.

علی خضریان افزود: همچنین کمبود پزشک در بحران‌هایی نظیر کرونا، آسیب‌های فراوانی از جمله افزایش مرگ و میر به علت عدم دسترسی به خدمات و فشار کاری بالا و خستگی کادر درمان به‌ویژه پزشکان را به دنبال دارد.

موضوع کمبود پزشک به ویژه در مناطق محروم بحثی بوده که مدت‌هاست در ایران جریان دارد.

حتی نماینده علی خامنه ای در سیستان‌وبلوچستان عدم وجود مراکز درمانی و پزشکی استاندارد در شهرستان چابهار را تاسف‌بار توصیف کرده بود.

گفتنی است، در شرایطی که سرانه پزشک در ایران حدود ۱۳ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر است، در بسیاری از کشور‌هایی که از نظر نظام سلامت کشور‌های پیشرفته به شمار می‌روند، این عدد حتی بالای ۳۰ یا ۴۰ پزشک است.

دکمه بازگشت به بالا