اخبارتازه‌های سیاسی

توقف فعالیت بخش‌های کنسولی ایران در افغانستان

در پی تجمع مقابل سفارت جمهوری اسلامی در کابل و به آتش کشیدن در ورودی سرکنسولگری آن در هرات، امروز کاردار افغانستان به وزارت خارجه احضار و ضمن اعتراض شدید به وی، اعلام شد که تا اطلاع ثانوی، بخش‌های کنسولی نمایندگی‌های ایران در افغانستان فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند.

در روزهای اخیر تصاویر و ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد عده‌ای با پناهجویان افغان در ایران رفتارهای ناشایستی انجام می‌دهند. این ویدیوها خشم عمومی شهروندان افغان را برانگیخته است.

اخیرا، ویدیوهایی در گروه‌های واتس‌اپ و تلگرام دست‌به‌دست می‌شود که نشان می‌دهد مهاجران افغان در ایران از سوی عده‌ای از جمله ماموران ایرانی مورد آزار و اذیت فیزیکی و کلامی قرار می‌گیرند.

همزمان با انتشار این ویدیوها، ویدیوهایی از برخوردهای انتقام‌جویانه شهروندان افغان با تعدادی از ایرانی‌ها نیز منتشر شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته تصاویر با هدف “ایران هراسی یا افغانستان هراسی” در حال انتشار است.

پیشتر وزارت خارجه طالبان اعلام کرده بود که مسئولان سفارت ایران در کابل را «به‌دلیل بد رفتاری‌های اخیر با مهاجران افغان در ایران» احضار کرده است.

طی یک ویدیو یکی از فرماندهان طالبان نیز تهدید به انتقام‌گیری می‌کند.

با تسلط طالبان بر کابل و وخامت اوضاع امنیتی و اقتصادی در افغانستان، موجی از مهاجران افغان به ایران پناه آورده و به طور قانونی یا غیرقانونی به این کشور وارد شده‌اند.

حمله‌ اخیر به دو طلبه شیعه در مشهد که گفته می‌شود توسط یک مهاجر افغان صورت گرفته نیز در این زمینه به تشدید تنش‌ها دامن زده است.

دکمه بازگشت به بالا