اخبارتازه‌های سیاسی

توافق ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای برگزاری مذاکرات صلح

دفتر نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد که این کشور و جمهوری آذربایجان توافق کردند برای رسیدگی به تنش‌ها بر سر منطقه قره‌باغ مذاکرات صلح برگزار کنند.

دیروز نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان و الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، در بروکسل با میانجیگری رئیس شورای اروپا، دیدار کردند.

این دیدار پس از شعله ور شدن جنگ در قره باغ در تاریخ ۲۵ مارس انجام می شود. آنزمان، ارمنستان، نیروهای آذربایجان را به شلیک به سوی ساکنان در منطقه قره باغ متهم کرد که به گفته ایروان سه کشته برجای گذاشت. باکو نیز هدف قرار دادن آنچه فعالیت گروه های مسلح غیرقانونی توصیف کرده بود را عامل این تیراندازی ها برشمرد.

بنابر اعلام دفتر پاشینیان، در پی نشست اسلو مقامات ارشد ارمنستان و جمهوری آذربایجان توافق کردند که تا پایان ماه جاری میلادی، یک کمیسیون دوجانبه میان دو کشور تشکیل شود.

در بیانیه دفتر نخست وزیر ارمنستان آمده است: نخست وزیر ارمنستان و رئیس‌جمهوری آذربایجان به وزرای خارجه دو کشور دستور دادند که برای مذاکرات صلح آمادگی‌های لازم را ایجاد کنند.

جمهوری آذربایجان تاکنون در این رابطه بیانیه ای صادر نکرده است.

چارلز میشل رئیس شورای اروپا نیز که نشست روز گذشته رهبران ارمنستان و جمهوری آذربایجان را تسهیل کرده بود، ابراز امیدواری کرد این مذاکره به حل اختلافات میان دو کشور کمک کند و به مذاکرات دو طرف بیانجامد.

آمریکا و روسیه اخیرا در مورد تحولات مرزی اخیر میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان ابراز نگرانی کرده بودند.

باکو در اواسط ماه مارس مجموعه پیشنهادات خود را برای توافقنامه صلح با ایروان ارائه کرد که شامل به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی هر دو طرف است، به این معنی که ایروان باید در مورد اینکه قره باغ بخشی از آذربایجان باشد موافقت کند.

دکمه بازگشت به بالا