اخبارتازه‌های سیاسی

رئیس‌جمهوری یمن تمام اختیارات خود را به شورای ریاست‌جمهوری واگذار کرد / حمایت ریاض از این تصمیم

عبدربه منصور، رئیس‌جمهوری یمن، بامداد امروز با انتشار بیانیه ای از واگذاری اختیاراتش به شورای رهبری ریاستی خبر داد.

وی اعلام کرد که این شورا به ریاست «رشاد محمد العلیمی» و با عضویت هفت نفر دیگر کلیه اختیارات ریاست‌جمهوری و معاونت آن را به دست خواهد گرفت.

اعضای این شورا به ریاست رشاد العلیمی عبارتند از: سلطان العرادة، طارق صالح، عیدروس الزبیدی، عبدالرحمن ابوزرعة، عبدالله العلیمی، عثمان مجلی، فرج البحسنی.

آقای منصور در بیانیه مذکور همچنین از برکناری «علی محسن الاحمر» معاون خود خبر داد.

او درباره این انتقال قدرت توضیح داد: «به موجب این اعلامیه، کلیه اختیارات خود را به صورت غیر قابل بازگشت به شورای رهبری ریاستی طبق قانون اساسی، طرح ابتکار خلیج فارس و سازوکار اجرایی آن تفویض می‌کنم».

گفته می شود، اختیارات رئیس شورای رهبری ریاست جمهوری شامل فرماندهی ارشد نیروهای مسلح، نمایندگی یمن در داخل و خارج، تعیین استانداران و مدیران امنیتی و قضات دادگاه عالی و رئیس بانک مرکزی بعد از رایزنی با نخست وزیر می‌شود تا پس از آن درمورد اسامی با اعضای شورای رهبری ریاست جمهوری توافق شود.

لازم به اشاره است که به موجب این انتقال قدرت، شورای رهبری ریاست‌جمهوری یمن اداره سیاسی، نظامی و امنیتی این کشور را طی مرحله انتقالی به دست می‌گیرد و علاوه بر آن، مسئولیت مذاکره با شورشیان حوثی در خصوص آتش‌بس را نیز برعهده خواهد داشت.

در پیوند با این خبر، گزارش شده که، تنها چند ساعت پس از اعلام خبر مذکور، عربستان سعودی نیز در صبح امروز (پنجشنبه، ۷ آوریل)، از این امر استقبال کرد.

بر پایه نوشته خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، ریاض، حمایت کامل خود را از شورای رهبری ریاست‌جمهوری و نهادهای پشتیبان آن برای اجرای سیاست‌ها و طرح‌های ابتکاری فعال برای تحقق امنیت و ثبات در جمهوری یمن و پایان بخشیدن به بحران اعلام می‌کند.

عربستان در بیانیه خود اعلام کرد که تصمیم دارد بسته ‌حمایت فوری از اقتصاد یمن به ارزش سه میلیارد دلار را توزیع کند که از این میزان، ۲ میلیارد دلار به صورت مشترک با امارات در حمایت از بانک مرکزی یمن ارائه می‌شود و یک میلیارد دلار از سوی پادشاهی سعودی پرداخت خواهد شد تا از این میزان،۶۰۰ میلیون دلار برای صندوق حمایت از خرید مشتقات نفتی و ۴۰۰ میلیون دلار برای طرح ها و پروژه‌های توسعه‌ای هزینه شود.

ریاض همچنین از ارائه مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار آمریکایی برای تأمین مالی طرح پاسخ بشردوستانه اعلام شده توسط سازمان ملل متحد برای سال ۲۰۲۲ برای کاهش درد و رنج مردم یمن و بهبود شرایط زندگی و خدمات آن‌ها اختصاص داده است.

به نوشته واس، ریاض همچنین از شورای رهبری ریاست‌جمهوری یمن خواست تا «مذاکرات را با حوثی‌ها، تحت نظارت سازمان ملل، برای دستیابی به یک راه حل سیاسی نهایی و جامع که شامل یک دوره انتقالی است که یمن را به سوی صلح و توسعه سوق دهد، آغاز کند تا مردم یمن از امنیت و ثبات برخوردار شوند».

از دیگر سو گزارش شده است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در دیدار با رشاد العلیمی، رئیس شورای رهبری ریاست جمهوری یمن درباره تصمیم منصور هادی اظهار کرد: ما از شورای رهبری ریاست جمهوری یمن و تصمیمش برای آغاز یک مرحله جدید در این کشور حمایت می‌کنیم.

ولی عهد سعودی گفت: ما به دنبال این هستیم که یمن از امنیت و ثبات برخوردار شود.

دکمه بازگشت به بالا