فرهنگی و ادبی

اصغر فرهادی دادگاهی شد!

شبکه کلمه/ وکیل مدافع اصغر فرهادی تایید کرد که علیه فرهادی قرار صادر شده و اتهام او نیز “نقض حقوق مولف” در فیلم قهرمان است.

کاوه راد ضمن تایید کردن دادگاهی شدن آقای فرهادی، گفته قرار صادره به منزله حکم نهایی دادگاه نیست و بخشی از روند رسیدگی محسوب می‌شود.

بر اساس روند قضایی در ایران، در صورتی که دادسرا شکایتی را در این قبیل دعاوی وارد بداند، پرونده را برای رسیدگی به دادگاه ارجاع می کند.

به گفته آقای راد “پرونده ابتدا در دادگاه کیفری دو و سپس در دادگاه تجدیدنظر مورد رسیدگی مجدد قرار می‌گیرد”.

این خبر در حالیست که آزاده مسیح‌زاده یکی از هنرجویان کارگاه فیلم سازی اصغر فرهادی در تهران از این کارگردان به دادگاه شکایت کرده و گفته طرح فیلم مستند او از سوی آقای فرهادی در فیلم قهرمان مورد سرقت ادبی قرار گرفته است.
وی روز دوشنبه ۱۵ فروردین از صدور «قرار جلب به دادرسی» علیه این کارگردان سرشناس خبر داد.

خانم مسیح‌زاده در گفت‌وگو با وب‌سایت گذارنیوز گفت که بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه تهران پس از چند ماه رسیدگی به شکایتش از اصغر فرهادی «مبنی بر سرقت هنری و ساخت فیلم قهرمان بر اساس مستند “دو سر برد، دو سر باخت”، مستندات شکایت را کافی تشخیص داده و قرار جلب به دادرسی علیه فرهادی صادر کرده است».

فیلم «قهرمان» به نویسندگی و کارگردانی اصغر فرهادی در سال ۱۴۰۰ منتشر شد. این فیلم در شیراز فیلم‌برداری شده‌است و موضوعی اجتماعی را روایت می‌کند. نقش اول این فیلم فردی است که به دلیل عدم پرداخت بدهی خود به زندان می‌افتد و سپس آزاد می‌شود.

لازم به اشاره است که اصغر فرهادی تنها سینماگر ایرانی است که با فیلم‌های “جدایی نادر از سیمین” و “فروشنده” دو بار برنده اسکار بهترین فیلم خارجی شده است.

دکمه بازگشت به بالا