اخبارتازه‌های سیاسی

چرا عمران خان از سمت نخست وزیری پاکستان برکنار شد؟

تنها چند ساعت پس از آن که پارلمان پاکستان توسط رئیس جمهور این کشور به توصیه عمران خان منحل شد، دولت پاکستان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که عمران خان دیگر در نخست‌وزیر این کشور نیست اما تا زمان انتصاب نخست‌ وزیر موقت در این سمت باقی خواهد ماند.

به گفته حقوقدانان، بر اساس اصل ۲۲۴ قانون اساسی پاکستان، عمران خان به مدت ۱۵ روز تا انتصاب نخست وزیر سرپرست به کارش ادامه خواهد داد.

در بیانیه دولت پاکستان آمده است: «در نتیجه انحلال مجلس پاکستان از سوی رئیس‌ جمهور بر اساس بند یک ماده ۵۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی پاکستان در وزارت امور پارلمانی مورخ ۳ آپریل ۲۰۲۲، آقای عمران احمد خان نیازی، به‌ عنوان نخست‌وزیر پاکستان به کار خود پایان داد.»

روز گذشته با بالا گرفتن اختلاف میان عمران احمد خان نیازی (مشهور به عمران خان) نخست‌وزیر پاکستان و مجلس این کشور، عارف علوی رئیس‌ جمهور پاکستان دستور انحلال پارلمان را صادر و اعلام کرد که باید انتخابات زودهنگام برگزار شود.

گفتنی است که اکثریت پارلمان پاکستان قصد استیضاح عمران‌ خان نخست وزیر این کشور را داشتند، اما رئیس جمهور پاکستان دستور انحلال پارلمان را صادر کرد.

گفته می شود، مخالفان عمران خان دیروز یکشنبه با وجود انحلال مجلس از سوی رئیس جمهور به نشست خود ادامه دادند. آنها بعداً رأی عدم اعتماد به عمران خان ۱۹۷ رای اعلام کردند.

این در حالیست که عمران خان مدعی است که تلاش برای استیضاح او «توطئه خارجی به سرکردگی آمریکا» بوده است.

در همین ارتباط، مریم نواز دختر نوازش شریف نخست‌ وزیر پیشین پاکستان عمران خان را «دیوانه و وسواسی» توصیف واظهار کرد: «اگر عمران خان مجازات نشود، قانون جنگل در پاکستان حاکم خواهد شد».

هر چند که اختلافات مزمن در «جمهوری اسلامی پاکستان» که همواره به تسویه‌حساب‌های خونین انجامیده ریشه قدیمی در این کشور دارد، اما کارشناسان و تحلیلگران سیاسی نارضایتی اقتصادی از یکسو و اختلاف ارتش با عمران خان را از دلایل اصلی این بحران عنوان کرده اند. به عنوان مثل قمر جاوید باجوه فرمانده ارتش پاکستان پس از حمله روسیه به اوکراین موضع رسمی علیه روسیه گرفت و خواستار توقف جنگ شد، اما عمران خان و دولت وی نه تنها تجاوز روسیه به اوکراین را محکوم نکردند بلکه در اولین روز تجاوز نظامی روسیه به همسایه غربی خود، وی در مسکو با پوتین دیدار و گفتگو کرد.

از دیگر دلایل این برکنار به گفته کارشناسان و تحلیلگران سیاسی ، اختلاف بر سر سپردن مسئولیت دستگاه اطلاعات و امنیت ارتش پاکستان است که عمران خان قصد داشت حمید فیض رئیس پیشین آی‌اس‌آی بر سر کار باشد، اما ارتش در تلاش بود که افراد مورد تأیید خودش از جمله ندیم احمد انجم را به عنوان مسئول دستگاه اطلاعات ارتش معرفی کند.

دکمه بازگشت به بالا