اخباراقتصادی

کشف میادین جدید گازی در جهرم!

نماینده جهرم و خفر در مجلس از کشف میادین جدید گازی در جهرم خبر داد و گفت: دو سال و نیم برای مطالعات دقیق و برای رسیدن به سفره‌های نفت و گاز در این شهرستان وقت گذاشته شده و خوشبختانه به سفره‌های گاز دست یافته ایم.

محمدرضا رضایی روز شنبه ۱۳ فروردین با بیان اینکه بخشی از بودجه کشور به نام سه درصد فروش نفت و گاز به مناطق نفت‌خیز تعلق می‌گیرد، تصریح کرد: با توجه به پایان مطالعات اکتشاف گاز ، این پروژه در حال انتخاب پیمانکار است و در خرداد ماه حفاری چاه‌های گاز در جهرم آغاز خواهد شد.

ایران، با در اختیار داشتن ۳۳.۴ تریلیون متر مکعب ذخیره گاز طبیعی، در کنار روسیه یکی از دو دارندهٔ بزرگ ذخایر گازی جهان است. روسیه با انحصار بازار مصرف گاز اروپا نه تنها به‌عنوان وسیله کسب درآمد و اندوختن ثروت که به‌عنوان اهرم کارآمد در عرصه سیاست خارجی نیز بهره می‌گیرد، اما ایران به برکت بی‌تدبیری و اتخاذ سیاست‌های مخرب برای تأمین مصرف داخلی، تولیدکننده کوچک‌تری است.

پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و عزم غرب برای کاهش واردات گاز از مسکو، ایران با داشتن میادین بزرگ گازی می توانست به یکی از برندگان این تنش تبدیل شود؛ اما از آنجا که جمهوری اسلامی روابط ارباب- رعیتی با روسیه دارد، فعلا این فرصت از دست رفته است.

به گزارش وب‌سایت اویل‌پرایس، منابعی نزدیک به قراردادِ ذیل «توافق ۲۰ ساله میان ایران و روسیه» برای اکتشاف و توسعه میدان گازی چالوس، گفته‌اند که این قراردادِ «چند تریلیون دلاری» هفته گذشته میان دو کشور نهایی شده است.

در این گزارش به مبلغ دقیق این قرارداد اشاره‌ای نشده، اما به گفته این منابع، «شرکت‌های روسی و چینی»، «سهم اصلی» را در آن خواهند داشت.

دکمه بازگشت به بالا