اخبارتازه‌های سیاسی

اوکراین عقب نشینی ارتش روسیه از کی‌یف و چرنیهیف را تایید کرد

ستاد کل ارتش نیروهای مسلح اوکراین در فیس‌بوک در خصوص آخرین وضعیت در سی و چهارمین روز از جنگ روسیه و اوکراین اطلاعیه‌ای منتشر و اعلام کرد که عقب نشینی ارتش روسیه از مناطق کیف و چرنیهیف ادامه دارد.

دیروز با پایان یافتن مذاکرات هیئت‌های اوکراینی و روسی در استانبول، طرف روسی روند این گفت‌وگو را «سازنده» توصیف کرد و پس از آن ارتش روسیه از قصد خود برای «کاهش عملیات نظامی» علیه پایتخت اوکراین و شهر چرنیهیف خبر داد.

روز سه‌شنبه ۹ فروردین ولادیمیر مدیسنکی، مذاکره‌کننده ارشد روسیه، مذاکرات در استانبول را که چند ساعت به طول انجامید، «سازنده» توصیف کرد و پس از آن الکساندر فومین، معاون وزیر دفاع روسیه، گفت که به منظور تقویت گفت‌وگوها بین دو طرف، ارتش او عملیات‌ها در حومه کی‌یف، پایتخت اوکراین، و شهر چرنیهیف در شمال اوکراین را «به‌طور اساسی کاهش خواهد داد».

در بیانیه فیس‌بوکی ستاد کل ارتش نیروهای مسلح اوکراین آمده است: ارتش روسیه نمی‌تواند به محاصره شهر کی‌یف دامه دهد و عقب نشینی ارتش مسکو از مناطق کیف و چرنیهیف ادامه دارد. احتمالا روسیه نیروهای خود را در شرق متمرکز خواهد کرد.

در این بیانیه تاکید شد: حملات ارتش روسیه در مسیر دونتسک ادامه دارد؛ همچنین حملات هوایی و موشکی به شهرک‌های کرمینا و ماریوپل انجام داده و مواضع یگان‌های نیروهای دفاعی اوکراین در نزدیکی شهرک‌های استپنوگورسک، اورخوف و گولیایپول را با توپخانه هدف قرار داده است.

همزمان سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفته، هیچ تحول امیدبخش یا گشایشی در مذاکرات مسکو و کی‌یف مشاهده نشده است. پسکوف تأکید کرد، شبه‌جزیره کریمه بخشی از خاک روسیه است و طبق قوانین تصویب شده در این کشور، مسائل کریمه به هیچ عنوان قابل مذاکره با هیچ کشوری نیست.

دکمه بازگشت به بالا