اخباراقتصادی

۳۵ درصد محصولات کشاورزی ایران به ضایعات تبدیل می‌شود

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون خبر داد: بر اساس آمار فائو ایران رتبه نخست را در زمینه ضایعات محصولات کشاورزی دارد. ۳۵ درصد محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره به ضایعات تبدیل می‌شود، از این‌رو برای کاهش این ضایعات باید فکر اساسی صورت بگیرد.

ارسلان قاسمی با طرح این ادعا که ایران قابلیت تولید مواد غذایی برای ۳۰۰ میلیون نفر را دارد، گفت: بسیاری از کشور‌های پیرامونی امکانات تولید ما را ندارند از این‌رو مواد غذایی و محصولات کشاورزی از ایران یا به‌صورت رسمی و یا به صورت غیررسمی صادر می‌شود.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون با اشاره به لزوم هدفمند کردن صادرات در کشور‌های پیرامونی، خاطر نشان کرد: با وضع قوانین یک شبه نباید مانع روند صادرات شویم در واقع با قوانین یک شبه به قاچاق محصولات کشاورزی دامن زده‌ایم.

این فعال اقتصادی حذف ارز ترجیحی را جراحی بزرگ در اقتصاد کشاورزی ایران دانست و افزود: حذف این ارز برای کشاورزان چالش‌های زیادی ایجاد خواهد کرد، اما ما معتقد هستیم که باید دولت اقداماتی انجام دهد که تبعات این حذف برای کشاورزان به حداقل برسد و با برنامه باید مانع آسیب‌های جدی به این بخش شویم.

قاسمی ادامه داد: بخش قابل توجهی از نهاده‌ها مورد نیاز دام و طیور با ارز دولتی وارد می‌شود. با حذف ارز ترجیحی واردات نهاده، سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی ۳ تا ۴ برابر افزایش پیدا می‌کند از این‌رو دولت باید از این بخش حمایت ویژه کند تا سرمایه در گردش با سهولت بیشتری انجام شود در غیر این صورت در سال ۱۴۰۱ در بحث تامین پروتئین کشور با چالش‌های جدی مواجه خواهیم شد.

دکمه بازگشت به بالا