اخبارتازه‌های سیاسی

تحولات یمن؛ نشست شورای همکاری خلیج فارس / تبادل اسرای طرفهای درگیر

نمایندگان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس امروز پشت درهای بسته در ریاض برای بررسی راه‌های پایان دادن به جنگ یمن مذاکره کردند.

شورشیان حوثی‌ این نشست را به‌دلیل برگزاری آن در عربستان تحریم کرده و در عوض، طرح خودشان را برای پایان دادن به جنگ و ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن ارائه داده‌اند. طرحی‌ که مورد استقبال تهران قرار گفته است.

جنگ یمن در حالی وارد هشتمین سال خود می‌شود که به گفته سازمان ملل متحد، این کشور با یکی از وخیم‌ترین بحران‌های انسانی تاریخ دست و پنجه نرم می‌کند.

سازمان ملل متحد تلاش می‌کند در آستانه ماه رمضان امکان برقراری آتش‌بس بشردوستانه در این کشور جنگ‌زده را فراهم کند.

همزمان منابع یمنی در دو جبهه شورشیان حوثی و دولت قانونی یمن از نهایی شدن بزرگ‌ترین توافق مبادله اسرا میان دو طرف خبر دادند.

 به گزارش «الشرق الاوسط » منابعی تأکید کردند که این توافقِ زیر نظر فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن بیش از ۲۲۰۰ تن از جمله «ناصر منصور»، برادر «عبدربه منصور هادی»، رئیس دولت مورد حمایت عربستان در یمن، و نیز «محمود الصبیحی» وزیر دفاع سابق و ۲ تن از نزدیکان «علی عبدالله صالح»، رئیس جمهور سابق یمن را شامل می‌شود.

«ماجد فضائل»، از اعضای هیئت مذاکره‌کننده دولت «عبدربه منصور هادی»، گفت که این توافق نتیجه مذاکراتی زیر نظر دفتر سازمان ملل بوده و طرفین توافق کرده‌اند که ۲۲۲۳ تن را آزاد کنند.

او اعلام کرد که انصارالله ۸۰۰ تن و حکومت هادی ۱۴۰۰ تن را آزاد خواهند کرد که علاوه بر چهره‌های شاخص سیاسی شامل مجروحان و سالمندان نیز می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا