اخباراقتصادی

عربستان: توان ما برای تضمین امنیت بازار انرژی جهان دیگر کافی نیست

وزیر نفت عربستان سعودی امروز با هشدار نسبت به وضعیت متلاطم بازار انرژی در جهان گفت توان این کشور دیگر مانند گذشته برای تضمین بازار سوخت‌های فُسیلی کافی نیست.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، که در جریان نشست «دولت جهانی ۲۰۲۲» در دبی سخنرانی می‌کرد گفت: «در دوران گذشته ما با همکاری دوستانمان در امارات برای تلاش‌های جمعی به منظور تضمین و بیمه امنیت انرژی کار می‌کردیم. این موارد بنیادین دیگر وجود ندارند.»

در اجلاس دولت جهانی، رهبران فکری، کارشناسان جهانی و تصمیم‌گیرندگان از سرتاسر جهان با هدف توسعه ابزارها، سیاست‌ها و مدل‌هایی که در شکل‌دهی دولت‌های آینده ضروری هستند، مشارکت می‌کنند.

این هشدار در حالی عنوان می‌شود که شورشیان حوثی‌ متحد ایران آخر هفته گذشته یک مخزن عظیم سوخت را در شهر جده عربستان سعودی هدف قرار داده و نابود کردند. همزمان حمله نظامی روسیه به اوکراین و تهدیدهای متقابل مسکو، اتحادیه اروپا، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا به کاهش صادرات و خرید نفت، بازارهای انرژی در جهان را با بی‌اعتمادی نسبت به آینده دچار کرده است. در پی این حمله، عربستان اعلام کرده بود هیچ مسئولیتی در قبال کمبود احتمالی عرضه در بازارهای جهانی را بر عهده نخواهد گرفت.

همزمان وزیر انرژی امارات تأکید کرد که هیچ جایگزینی برای روسیه در بازارهای سوخت وجود ندارد.

به گزارش  سی‌ان‌بی‌سی «سهیل المزروعی» با اشاره به تولید ۱۰ میلیارد بشکه‌ای نفت در روسیه، گفت که این حجم از تولید باعث شده که هیچ جانشینی برای روسیه در بازارهای جهانی وجود نداشته باشد.

او گفت که پیمان اوپک پلاس همچنان فعال است و روسیه عضو مهمی از این پیمان به شمار می‌رود و نباید گذاشت مسائل سیاسی در این موضوع دخالت کند.

آقای المزروعی ادامه داد: به دور از مسائل سیاسی، حضور روسیه نقطه ثقل مطلوب در بازار انرژی در جهان است.

او در ششمین مجمع جهانی انرژی سالانه شورای آتلانتیک در دوبی گفت: همیشه روسیه بخشی از آن گروه خواهد بود و ما باید به آنها احترام بگذاریم.

وزیر انرژی امارات همچنین با اشاره به مذاکرات این گروه با واردکنندگان انرژی افزود: اوپک پلاس، زمانی که با ما صحبت می کنند، باید با ما از جمله روسیه صحبت کنند.

گفتنی است در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، جو باید رئیس جمهوری دموکرات آمریکا سعی کرد تا برای پر کردن خلاء روسیه در بازار جهانی انرژی با سران دولت‌های عربستان و امارات رایزنی کند؛ اما تماس‌های او بی پاسخ ماندند.

دکمه بازگشت به بالا