اخباراقتصادی

طالبان: ایران وعده داده پروژه خط آهن خواف- هرات را تا چین توسعه دهد

سخنگو و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان با اشاره به اینکه ایران می تواند در استخراج معادن در افغانستان سرمایه گذاری کند، اظهار داشت که تهران وعده داده پروژه خط آهن خواف- هرات را تا بدخشان و چین توسعه دهد.

درحالی‌که تا کنون هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است، «ذبیح الله مجاهد» به رسانه‌ها وعده داد: امسال پر دستاورد برای افغانستان خواهد بود؛ زیرا حکومت طالبان زمینه را برای سرمایه گذاری کشورهای خارجی بسیار مساعد کرده است.

مساله مشروعیت حکومت طالبان به عواملی گوناگون و چندلایه وابسته است. از عملکرد این گروه در برخورد با مسایلی مانند حقوق زنان گرفته تا شریک کردن گروه‌های سیاسی دیگر در قدرت.

سخنگو و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان ادامه داد که مقامات جمهوری اسلامی ایران وعده داده‌اند که پروژه های بسیار بزرگی را در افغانستان آغاز می‌کنند از جمله این که پروژه خط راه آهن خواف – هرات تا بدخشان و از آنجا به چین توسعه خواهد یافت.

به گفته آقای مجاهد، ایران پروژه های محلی بسیاری به ویژه در بخش های مختلف انرژی را در هرات در دست اجرا دارد و در ارتباط با این همکاری‌ها مذاکراتی صورت گرفته و نمایندگان دو طرف نیز گفت‌وگوهایی انجام داده‌اند، امیدواری‌های زیادی برای آغاز پروژه‌ها وجود دارد.

چندی پیش «عباس خطیبی» معاون «ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت»، با تأکید بر این‌که راه‌آهن خواف ـ هرات در مسیر کریدور شرق به غرب بوده و چین را از طریق ازبکستان، ‌افغانستان و ایران به سمت ترکیه و اروپا متصل می‌کند، اظهار کرده بود: این پروژه به‌نوعی احیاگر جاده ابریشم ریلی است و پروژه می‌تواند شرق را به غرب متصل و در کاهش هزینه‌های صادرات و ترانزیت نقش مهمی ایفا ‌کند.

دکمه بازگشت به بالا