اخبارپزشکی و سلامت

از مهاجرت پرستاران تا کمبود حداقل ۱۰۰هزار پرستار در کشور

معاون پرستاری وزارت بهداشت دولت سیزدهم با اشاره به کمبود حداقل ۱۰۰ هزار نفر کادر پرستار در ایران، گفت: امیدواریم بتوانیم با کمک معاونت توسعه و سازمان اداری و استخدامی، مجلس و سازمان نظام پرستاری امسال علاوه بر جذب پرستاران فعال در بحران کرونا، تعداد قابل توجهی نیروی پرستاری جذب و نسبت پرستار به تخت را به استاندارد نزدیک کنیم.

عباس عبادی، در سفر به شهرستان دزفول، با اشاره به جذب نیروی پرستاری در سالهای گذشته، گفت: با توجه به کمبود حداقل ۱۰۰ هزار نفر کادر پرستار در کشور اینگونه جذب ها تنها مُسَکن است.

در حالی که ایران با کمبود شدید پرستار روبروست، تنها در یک سال گذشته ۲هزار پرستار از ایران مهاجرت کرده‌اند.

قرار بر این بود تا ۱۹ هزار نفر پرستار در سال ۹۸ و ۹۹ در بخش دولتی استخدام شوند؛ اما منابع مالی برای تامین اعتبار این میزان استخدام هنوز بطور شفاف مشخص نشده است.

یکی از مشکلات پرستاران ایران طرح ۸۹ روزه است که دولت دوازدهم برای مهار ویروس کرونا به اجرا گذاشت.

به‌رغم وعده بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت دولت ابراهیم رئیسی در مورد پیگیری جدی وضعیت پرستاران ۸۹ روزه، تاکنون هیچ اقدام موثری در این رابطه انجام نشده است.

محمد شریفی‌مقدم (دبیرکل خانه پرستار) معتقد است عقد قرارداد ۸۹ روزه به معنای استثمار نیروی پرستار است.

یکی از خواسته‌های صنفی پرستاران ایران برچیدن تمام شرکت‌های واسطه پیمانکاری است که با استخدام پرستاران ۸۹ روزه برای کادر درمانی بیمارستان‌ها، پول کلان واسطه‌گری را عاید خود می‌کنند.

دبیرکل نهاد صنفی “خانه پرستاری” همچنین می‌گوید: «از نظر استاندارد در دنیا به ازای هر هزار نفر جمعیت به طور متوسط ۵ تا ۶ پرستار لازم است و در کمترین حالت حداقل ۳ پرستار. در ایران طبق آخرین اطلاعات به ازای هر هزار نفر ۱،۶ پرستار وجود دارد که از حداقل هم کمتر است.»

شریفی مقدم می‌گوید: «در دنیا مشکل کمبود پرستار در دوران کرونا با جذب پرستار جدید انجام شد، حتی مهاجرت پرستاران کشور نیز در دوران کرونا افزایش پیدا کرد. در یکسال گذشته حدود ۲ هزار پرستار از کشور مهاجرت کردند که دلیل آن هم جذابیت کشورهای مقصد است.»

او افزود: «در کشور پس از اوج گیری کرونا هیچ گونه استخدامی انجام نشده و تنها جذب نیرو ۸۹ روزه صورت گرفت که قراردادهای آن‌ها به مرور با طولانی شدن روند کرونا تمدید شد.»

خبرگزاری ایلنا در گزارشی ضمن اشاره به این‌که ۸۰ درصد خدمات درمانی در بیمارستان‌ها بر دوش پرستاران است، می‌گوید: «بعضی از کارشناسان نظام سلامت از اختلاف ۱۰۰ برابری بین درآمد پزشکان و پرستاران در نظام فعلی بهداشت و درمان کشور سخن می‌گویند.»

دکمه بازگشت به بالا