اخبارتازه‌های سیاسی

از قطعی‌های مکرر برق در کشور تا پیشنهاد برقی ایران به لبنان

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در سفر اخیر خود به لبنان گفت: آماده ادامه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با لبنان و همچنین ایجاد دو نیروگاه یک هزار مگاواتی برق در این کشور هستیم.

سال گذشته نیز محمد جلال فیروزنیا، سفیر ایران در بیروت گفته بود: «ما برای ساخت نیروگاه‌های برق در لبنان آمادگی داریم.»

آن اظهارات در حالی مطرح شد که قطعی‌های مکرر برق در ایران، موجب اعتراض و نارضایتی‌های گسترده‌ای در بین مردم این کشور شده بود.

حالا رئیس شورای اجرایی حزب الله گفته است، زمانی که پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای تامین برق لبنان با امکانات عالی مطرح می‌شود؛ آن هم بدون اینکه ایران در ازای این پیشنهاد چیزی بخواهد و تنها به دنبال کمک به لبنان است، برخی از مقامات لبنانی چنین پیشنهادی را بر خلاف منافع ملت و کشور خود رد می‌کنند.

طی سال‌های اخیر با افزایش دما، نقاط مختلف ایران بارها با قطع گسترده برق مواجه شد و برق واحدهای تولیدی نیز ابتدا به صورت پراکنده و بعد با برنامه ریزی قطع شد.

مقامات لبناني در سال ۹۱ نیز به پيشنهاد ايران براي ساخت يك نيروگاه تولید برق جديد با قيمت رقابتي در اين كشور با احتياط و بي تفاوتي واكنش نشان داده‌اند.

ایران اخیرا سه نفتکش حامل سوخت به لبنان ارسال کرده بود.

در آن زمان نجیب میقاتی، نخست وزیر آنکشور تاکید کرد که محموله های سوخت ایران که توسط حزب الله به لبنان وارد می شود، نقض حاکمیت این کشور است. دولت اعلام کرد که برای واردات گازوئیل ایران از آن‌ها اجازه گرفته نشده است.

سازمانی سیاسی-نظامی حزب الله که از سوی بسیاری از کشورهای جهان به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می شود،  یکی از بازیگران اصلی لبنان است که از نظر ایدئولوژیک با ایران گره خورده و عموما فعالیت‌های منطقه‌ای این گروه به جای دنبال کردن منافع دولت یا شهروندان لبنان، بازتابی از همسویی این گروه با جمهوری اسلامی ایران است.

دکمه بازگشت به بالا