اخبارتازه‌های سیاسی

پاسخ کاخ سفید به اظهارات بایدن علیه پوتین: هدف تغییر رژیم نیست!

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه گفت: «جهان باید آمادگی یک جنگ طولانی داشته باشد، پوتین نمی‌تواند در قدرت بماند.»

در حالی که این اظهار نظر بایدن انعکاسی جهانی داشته، کاخ سفید تلاش کرده، بلافاصله پس از پایان سخنرانی بایدن در لهستان روشن سازد که او خواستار تشکیل دولت جدید در روسیه نیست.

رئیس جمهور دموکرات آمریکا در پایان یک سخنرانی در پایتخت لهستان که به عنوان سنگ بنای سفر چهار روزه او به اروپا بود، گفت: «به خاطر خدا، این مرد (پوتین) نمی تواند در قدرت بماند».

حالا یک مقام کاخ سفید اعلام کرده، که آمریکا خواهان تغییر رژیم در روسیه نیست.

طبق گزارش رویترز، این مقام کاخ سفید با بیان اینکه جو بایدن زمانیکه اعلام کرد «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، نمی‌تواند در قدرت بماند، منظورش تغییر رژیم نبود، افزود: «منظور رئیس‌جمهور آمریکا این بود که نمی‌توان به پوتین اجازه اعمال قدرت بر همسایگان یا منطقه را داد، او درباره قدرت پوتین در روسیه یا تغییر رژیم صحبت نمی‌کرد.»

این مقام کاخ سفید اما از اظهار نظر در مورد اینکه آیا اظهارات بایدن در مورد پوتین بخشی از اظهارات آماده شده وی بوده است یا خیر خودداری کرد.

صحبت‌های جو باید در مورد اینکه ولادیمیر پوتین «نمی‌تواند در قدرت بماند» واکنش کاخ کرملین را نیز در پی داشته است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در پاسخ به سوالی درباره اظهارات بایدن، به رویترز گفت: «این تصمیم بایدن نیست. رئیس جمهور روسیه توسط روس ها انتخاب می شود».

رئیس جمهوری آمریکا بارها در مورد اطمینان از اینکه تهاجم روسیه به اوکراین در دومین ماه خود به یک “شکست استراتژیک” برای پوتین تبدیل می شود صحبت کرده و رهبر روسیه را “جنایتکار جنگی” توصیف کرده است.

او در عین حال در لهستان خطاب به پوتین گفت: «فکر حرکت به داخل قلمرو ناتو برای یک اینچ را هم نکن.»

همچنین اوایل روز شنبه، جو بایدن اندکی پس از دیدار با پناهندگان اوکراینی در لهستان، پوتین را «قصاب» خطاب کرد.

دکمه بازگشت به بالا