اخبارتازه‌های سیاسی

حوثی‌های متحد ایران پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان با محکومیت جهانی مواجه شدند!

 حوثی‌های متحد ایران پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان با محکومیت جهانی مواجه شدند!

شبکه کلمه/ حملات حوثی‌های یمن به تأسیسات نفتی عربستان در جده با محکومیت گسترده جهانی مواجه شد. ایالات متحده ایران را متهم کرده است که برخلاف قوانین بین‌المللی، با ارسال سلاح به این گروه این حمله را ممکن ساخته است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: “حمله‌های غیرقانونی حوثی‌ها علیه تأسیسات نفتی آرامکو سعودی و همچنین حملات علیه تأسیسات غیرنظامی در جیزان، نجران و ظهران، اقدامات تروریستی با هدف طولانی‌تر کردن رنج مردم یمن هستند”.

او همچنین ایران را متهم کرد که با تهیه سلاح هایی که بر خلاف قوانین سازمان ملل است، اقدامات این گروه را تسهیل می کند.
درحالی‌که عربستان میزبان مسابقات جایزه بزرگ فرمول یک اتوموبیل‌رانی است، حوثی‌های متحد ایران، روز جمعه مجددا تاسیسات نفتی آرامکو در این کشور را هدف حمله قرار دادند.

بر اساس گزارش العربیه به نقل از ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف حامی دولت قانونی یمن به رهبری عربستان، این ائتلافی از آغاز حملات هوایی در یمن علیه تأسیسات نفتی خبر داد.

بر اساس همین گزارش، ائتلاف از غیرنظامیان خواسته تا از سایت‌های نفتی در حدیده دوری کنند.

درحالیکه تجاوز نظامی روسیه به اوکراین بازارهای انرژی را تحت تاثیر قرار داده، کشورهای زیادی حملات تازه گروه انصارالله یمن به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان را محکوم کرده اند.

مشاور امنیت ملی آمریکا طی بیانه‌ای اظهار داشت: حملات جمعه، مانند حملات به تصفیه خانه‌های آب و زیرساخت‌های انرژی در ۱۹ و ۲۰ مارس، به وضوح با حمایت ایران و نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر ممنوعیت ارسال سلاح به یمن انجام شد.
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز در بیانیه جداگانه ای گفت: ما به شدت حملات تروریستی هفته جاری حوثی‌ها به عربستان سعودی، از جمله حمله امروز به تأسیسات آرامکو در جده، که تاسیسات غیر نظامی است را محکوم می‌کنیم.

وی ادامه داد: در زمانی که طرفین باید در آستانه ماه مبارک رمضان بر تنش زدایی و کمک رسانی لازم برای نجات مردم یمن متمرکز شوند، حوثی ها به رفتارهای مخرب و حملات تروریستی بی پروای خود به زیرساخت های غیرنظامی ادامه می دهند.

صبح امروز، ائتلاف حامی دولت قانونی یمن به رهبری عربستان اعلام کرد که دو پهپاد را در خاک یمن که در حال حرکت به سمت عربستان بودند، سرنگون ساخته است.

شورشیان حوثی که سال ۲۰۱۴ موفق شدند صنعا پایتخت یمن را تصرف کنند و همچنان بخش‌های زیادی از یمن را در اختیار دارند، حملات منظمی را علیه زیرساخت‌های غیرنظامی در پادشاهی عربستان انجام می‌دهند.

طی هفته‌های اخیر حملات این گروه علیه تأسیسات انرژی عربستان سعودی افزایش یافته است.
وزارت انرژی عربستان بار دیگر تاکید کرده که با توجه به تداوم حملات علیه تاسیساتش، نمی تواند مسئولیت هرگونه کمبود عرضه نفت به بازارهای جهانی را بر عهده بگیرد.

این وزارتخانه گفته: جامعه جهانی باید نقش ایران را در حمایت از حوثی ها برای هدف قرار دادن تاسیسات نفت و گاز درک کند.

سفیر عربستان در آمریکا در توییتی نوشت: حوثی‌های تروریستی مورد حمایت ایران به حمله به غیرنظامیان، زیرساخت‌ها و تأسیسات انرژی ما با موشک‌ها و پهپادهای ساخت ایران بدون مجازات ادامه می‌دهند. جامعه بین المللی باید علیه این تجاوز که غیرنظامیان بی گناه و منابع انرژی جهانی را هدف قرار می دهد، اقدام کند.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر طی تماسی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، حمله به تاسیسات آرامکو را محکوم کرد. السیسی گفت که مصر برای مقابله با خصومت ها با پادشاهی همبستگی می کند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا که هفته گذشته از این پادشاهی دیدار کرد، در توئیتی نوشت: من حمله اخیر حوثی‌ها به مکان‌های مهم در عربستان سعودی از جمله جده را کاملا محکوم می‌کنم. این حملات جان غیرنظامیان را به خطر می اندازد و باید متوقف شود.

کشور امارات متحده عربی که خود در گذشته با حملات شبه نظامیان حوثی مواجه بوده است، حملات جمعه شورشیان حوثی را محکوم کرد.

این کشور از جامعه جهانی خواست تا در برابر تجاوزات مکرر بایستد و خواستار حمایت از کار ائتلاف علیه این گروه شد.

فرانسه نیز حمله این گروه شورشی را با «شدیدترین عبارات» محکوم کرد و گفت که اقداماتی که امنیت عربستان سعودی و ثبات منطقه را تهدید می‌کند، باید متوقف شود و از حوثی‌ها خواست که به طور سازنده با طرح صلح یمن تحت سازمان ملل تعامل کنند.

بحرین اعلام کرده از تمام اقداماتی که عربستان سعودی «برای حفظ امنیت و ثبات خود در برابر این حملات عمدی و سیستماتیک که با قوانین بین‌المللی بشردوستانه ناسازگار است، انجام دهد» حمایت می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا