اخبارتازه‌های سیاسی

کاهش امیدواری کاخ سفید نسبت به دستیابی به توافق هسته ای با ایران

خوش‌بینی آمریکا جهت احیای برجام و محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران ضعیف شده است. وزارت امور خارجه این کشور، روز سه‌شنبه هشدار داد که اگر تهران موافقت نکند، به سمت “طرح ب” پیش می‎رویم.

البته او مانند همیشه تصویری از این طرح ارایه نداد. بسیاری از ناظران بر این باورند که دولت بایدن گزینه‌های اندکی برای مواجهه با جمهوری اسلامی ایران برای خود باقی گذاشته است.

همین یک هفته پیش بود که مقامات واشنگتن اظهار امیدواری کردند که برجام پس از حدود یک سال مذاکره، در دسترس باشد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه در تاریخ ۱۶ مارس گفت: “ما به یک توافق احتمالی نزدیک هستیم، اما هنوز به آنجا نرسیده ایم.”

سپس مقامات آمریکایی اعلام کردند که فکر می کنند تهران پس از جشن نوروز به توافقی دست خواهد یافت؛ اما این لحن ناگهان روز بعد تغییر کرد. پرایس روز دوشنبه گفت: «می‌خواهم واضح بگویم که توافق نه قریب‌الوقوع است و نه قطعی است».

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که موضع‌گیری اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا حاکی از کاهش امیدواری به دستیابی به توافق است.

آقای پرایس دیروز گفت که اکنون ایران باید تصمیم‌هایی بگیرد که شاید آنها را دشوار ارزیابی کند. او بار دیگر تاکید کرد که آمریکا برای هر دو سناریوی بازگشت دوجانبه به تعهدات یا احیا نشدن برجام آماده است.

دکمه بازگشت به بالا