اخبارتازه‌های سیاسی

کاخ سفید: بدون روسیه نیز توافق استاندارد با ایران را انجام خواهیم داد!

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری به سوالی درباره تعامل آمریکا با روسیه در زمینه احیای برجام پاسخ داد.

جیک سالیوان در پاسخ به این سوال که آیا بدون روسیه، توافق با ایران امکان‌پذیر خواهد بود یا نه، گفت: ما معتقدیم که اگر توافق هسته‌ای با ایران مطابق با استانداردهایی باشد که رئیس‌جمهور تعیین کرده، و مسیر رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای را با قابلیت راستی‌آزمایی مسدود سازد، ما آن معامله را انجام خواهیم داد؛ زیرا معتقدیم که انجام این کار به نفع امنیت ملی آمریکاست. اما تا زمانی که به آن اهداف نرسد، این معامله را انجام نخواهیم داد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید افزود: ما مجبور نیستیم به هیچ کشور‌ی برای هر بخشی از توافق تکیه کنیم.

پیش ازین روزنامه وال استریت ژورنال از قول یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا، در رابطه به درخواست روسیه برای دریافت تضمینی کتبی از واشنگتن جهت مصون ماندن روابط اقتصادی-تجاری‌اش با ایران از تحریم‌ها نوشت: که آمریکا [با مسکو] برای حفظ توافق هسته‌ای درباره معافیت از تحریم‌های مربوط به اوکراین علیه روسیه مذاکره نخواهد کرد و در عوض، اگر کرملین از درخواست لحظه آخرش [در مذاکرات وین] عقب ننشیند، تلاش خواهد کرد توافقی جدید و بدون حضور روسیه انجام دهد.

در پی به خطر افتادن یکی‌ از اهداف اصلی سیاست خارجی دولت جو بایدن که بازگشت به توافق هسته‌ای بود، به گفته این مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا، مسکو یک هفته وقت دارد از خواستش برای دریافت ضمانت کتبی جهت معاف شدن از تحریم‌های مربوط به اوکراین در زمینه روابط تجاری آتی مسکو با تهران، صرف نظر کند.

چند روز بعد از این هشدار روسیه مدعی شد: برای برجام از آمریکا تضمین کتبی گرفتیم.

دکمه بازگشت به بالا