اخباراقتصادی

منفعت روزانه هزار میلیارد تومانی چین از خرید نفت ایران با «تخفیف تحریمی»

رییس سابق کمیسیون امنیت مجلس درباره ضرر  ایران در حوزه درآمد صادرات نفتی گفته: براساس محاسبات قیمت دلار در روزهای پایانی اسفند، میزان تخفیفی که ایران برای فروش نفت داد بسیار بالا است. در زمان ترامپ، فروش روزانه نفت ایران تا زیر ۳۰۰ هزار  بشکه کاهش یافت؛ اما در دوره بایدن اوضاع بهتر شد و رقم صادرات تا یک میلیون تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه رسید.

ایران در این مدت این نفت را با «تخفیف تحریمی» صادر می‌کرد. اگر  روزهای پایانی اسفند که میانگین تقریبی قیمت  بالای ۱۱۰ دلار است را مبنا قراردهیم، تقریبا ایرانی‌ها روزی هزار میلیارد تومان فقط در فروش نفت به چین ضرر می‌کردند.

حشمت الله فلاحت پیشه ادامه داد: دو روز بعد از آنکه روس‌ها شرط تضمین خود را پس گرفتند یا به عبارتی، تعدیل و عقب نشینی کردند، ایران تخفیف فروش نفت را کنار گذاشت و  نفت خود را با نرخ جدید  و بدون تخفیف حریمی فروختکه رقم چشمگیری نصیب خزانه کرد.

رییس سابق کمیسیون امنیت مجلس  گفت: حوزه نفت،  فقط یک مورد از مواردی زیادی یه ویژه در حوزه صادرات  است که به علت تحریم و تاخیر در احیای برجام، ضررهای هنگفتی به ایران تحمیل کردند. بیش از دو هزار تحریم علیه ایران (جمهوری اسلامی) وجود دارد که هر کدام ضرر و زیان هایی اندک یا سنگین برای اقتصاد ایران ایجاد کرده اند، هرقدر، احیای برجام زودتر انجام می شد، به همان نسبت، ضرر و زیان ها هم کمتربه اقتصاد ایران ضربه می زد.

او همچنین درباره موانع احیای برجام توضیح داد: مثل همیشه در ایران نیز یک نگاه جناحی بر مذاکرات حاکم شد و برجامی که می‌توانست در زمان دولت آقای روحانی احیا شود تا دولت آقای رئیسی در شرایط ثبات و عدم تحریم کار خود را شروع کند،  متاسفانه  به دولت جدید موکول شد و در طول این مدت کشور هزینه‌های تحریم را داد.

دکمه بازگشت به بالا