اخبارتازه‌های سیاسی

انتقاد عمرو موسی از حمله نظامی غرب به عراق: این جنگ درهای جهنم را به روی خاورمیانه باز کرد!

شبکه کلمه/عمرو موسی، دبیرکل پیشین اتحادیه عرب در مصاحبه با خبرگزاری روسیه “نووستی” ، با انتقاد از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ اظهار کرد، شواهدی که برای توجیه حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ مورد استفاده قرار گرفت، کاملا نادرست و باطل بود و این حمله درهای جهنم را به روی خاورمیانه باز کرد.

 وی درباره دلایل این جنگ خانمان سوز از سوی کشورها ی حمله کننده تصریح کرد،هیچ ارزیابی درستی وجود نداشت و حمله آمریکا “تأثیر بسیار بدی بر ثبات عراق، مردم و موجودیت آن به عنوان یک کشور” داشت.

دبیرکل سابق اتحادیه عرب در این گفتگو، مخالفت پیشین خود را با این جنگ یاد آور شد، و گفت: همه ما نسبت به این حمله نگران و مخالف آن بودیم، زیرا بر اساس امور غیرواقعی و تصوراتی بود که در واقعیت وجود نداشت.

 آقای عمرو موسی با اشاره به ارائه تصاویری در جلسات شورای امنیت در آن دوره، اظهار کرد، ادعا می‌شد که این تصاویر خودروهای حامل موشک و کلاهک هسته‌ای آماده شلیک را نشان می‌دهد که در داخل عراق در حرکت بودند.

 او اضافه کرد، این ادعاها چیزی جز “سخنان پوچ و غیر واقعی” نیست.

لازم به اشاره است که تهاجم به عراق یا اشغال عراق در سال ۲۰۰۳، از ۱۹ مارس تا ۱ مه ۲۰۰۳ به طول انجامید؛ این تهاجم از ۲۱ روز عملیات رزمی اصلی، که در آن نیرویی ترکیبی از ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، استرالیا و لهستان به عراق حمله کردند و دولت صدام حسین را برکنار کردند تشکیل می‌شد.

 دولت و ارتش عراق در طول سه هفته پس از حملهٔ آمریکا و هم‌پیمانانش در تاریخ ۲۹ اسفند ۱۳۸۱ (۲۰۰۳) نابود شد.

 پیشتر، ارتش آمریکا در پژوهشی که ادعا شده مفصل‌ترین ارزیابی دولت این کشور از حمله سال ۲۰۰۳ به عراق است، تاکید کرده بود که رژیم ایران تنها پیروز این حمله است.

 نشریه نیوزویک نیز در تحلیلی بر این ارزیابی ارتش آمریکا نوشته بود اتهاماتی که جنگ عراق بر اساس آنها انجام شد بعداً نادرست از آب درآمدند و واشنگتن اکنون اعتراف کرده که سقوط دولت عراق قدرت گرفتن همسایه عراق ایران و افزایش نفوذ منطقه‌ای آن را به‌همراه داشته است.

دکمه بازگشت به بالا