اخبارتازه‌های سیاسی

آمریکا رفتار ارتش میانمار با شهروندان روهینگیا را نسل کشی اعلام خواهد کرد

مقامات آمریکایی روز یکشنبه خبردادند که دولت بایدن قصد دارد سرکوب چندین ساله مسلمانان روهینگیا توسط دولت نظامی میانمار را یک “نسل کشی” اعلام کند.

به گفته مقاماتی که نخواستند نامشان فاش شود، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، احتمالا فردا در رویدادی در موزه یادبود هولوکاست این تصمیم را اعلام خواهد کرد.

طبق قوانین آمریکا، اعلام این نسل‌کشی اقدام خاصی را از سوی آمریکا به دنبال نخواهد داشت؛ اما این نامگذاری می‌تواند فشار بین‌المللی را بر ارتش میانمار که سال گذشته در یک کودتا قدرت را به دست گرفت، افزایش دهد.

از آگوست ۲۰۱۷، بیش از ۷۰۰۰۰۰ عضو گروه عمدتا مسلمان روهینگیا از میانمار با اکثریت بودایی به کشور همسایه بنگلادش گریخته اند، جایی که در کمپ های شلوغ پناهجویان زندگی می کنند. این پناهجویان نیروهای امنیتی میانمار را به قتل، تجاوز به عنف و آتش زدن انسان‌ها متهم کرده اند.

گروه مدافع حقوق بشر «پناهندگان بین‌المللی» از این اقدام ستایش کرده و گفته است، تصمیم ایالات متحده در نسل‌کشی نامیدن اقدامات حکومت میانمار بسیار معنا دارد و از آن استقبال می‌کنیم.

گروه‌های حقوق بشری اگرچه این مسئله را یک پیروزی عنوان کرده اند؛ اما باور دارند که این امر به کاهش درد و رنج کسانی که هنوز در کمپ‌ها به سر می برند کمک چندانی نخواهد کرد.

درحال حاضر بیش از ششصد هزار نفر روهینگیایی در کمپ‌های پناهندگان در میانمار تحت حاکمیت حکومت نظامیان باقی مانده اند.

دکمه بازگشت به بالا