اخبارتازه‌های سیاسی

دریاسالار آمریکایی: چین جزایر مورد مناقشه را به طور کامل نظامی کرده است

یک فرمانده ارشد ارتش آمریکا می گوید: چین حداقل سه جزیره از چندین جزیره ای که در دریای مورد مناقشه چین جنوبی ساخته را به طور کامل نظامی کرده است، و آنها را با سیستم‌های موشکی ضد کشتی و ضد هوایی، تجهیزات لیزری و پارازیت و جت‌های جنگنده در اقدامی فزاینده‌ی تهاجمی مسلح کرده است. این موضوع همه کشورهایی را که در نزدیکی آن ها عمل می کنند تهدید می کند.

دریاسالار جان سی. آکیلینو، فرمانده آمریکا در اقیانوس آرام، به مجله هیل گفت: این اقدامات خصمانه کاملاً در تضاد با تضمین‌های گذشته رئیس جمهور چین است که گفته بود: پکن جزایر مصنوعی در آب های مورد مناقشه را به پایگاه های نظامی تبدیل نمی کند. آقای آیلینو گفت که این تلاش‌ها بخشی از قدرت نظامی چین است.

آکیلینو با استفاده از حروف اول نام رسمی چین در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس گفت: «من فکر می‌کنم در ۲۰ سال گذشته ما شاهد بزرگ‌ترین افزایش نظامی از زمان جنگ جهانی دوم توسط جمهوری خلق چین بوده‌ایم. آن‌ها تمام توانایی‌های خود را ارتقا داده‌اند و این افزایش تسلیحات برای منطقه بی‌ثبات‌کننده است.»

پکن معتقد است که تقویت نظامی‌اش صرفاً دفاعی است و برای محافظت از حقوق حاکمیتی تنظیم شده است. اما پس از سال‌ها افزایش هزینه‌های نظامی، چین اکنون دارای دومین بودجه دفاعی جهان پس از ایالات متحده است و به سرعت در حال مدرن‌سازی نیروی خود با سیستم‌های تسلیحاتی از جمله جنگنده رادارگریزJ-20، موشک‌های مافوق صوت و دو ناو هواپیمابر است.

تقریباً یک دهه پیش، چین با ساختن پایگاه‌های جزیره‌ای تلاش کرد تا ادعاهای سرزمینی گسترده‌اش را بر تقریباً کل دریای چین جنوبی تقویت کند. ایالات متحده با فرستادن کشتی های جنگی خود به منطقه در آنچه که مأموریت های “آزادی عملیات” می نامد، پاسخ داد.

دریاسالار آکیلینو به آسوشیتدپرس گفت که هدف اصلی واشنگتن در منطقه مورد مناقشه «جلوگیری از جنگ» از طریق بازدارندگی و ارتقای صلح و ثبات است، از جمله با مشارکت دادن متحدان و شرکای آمریکایی در پروژه هایی با این هدف.

این ژنرال آمریکایی که بزرگترین فرماندهی رزمی با ۳۸۰۰۰۰ پرسنل نظامی و غیرنظامی که ۳۶ کشور و منطقه را پوشش می دهد، برعهده دارد، گفت: اگر بازدارندگی شکست بخورد، ماموریت دوم من این است که برای جنگیدن و پیروزی آماده شوم.

دکمه بازگشت به بالا