اخبارسیاسی

وزیر نفت: تولید روزانه نفت ایران به ۵.۷میلیون بشکه در روز می‌رسد

وزیر نفت گفته ظرفیت تولید نفت کشور را به ۵میلیون و ۷۰۰هزار بشکه می‌رسانیم.

جواد اوجی در برنامه گفتگوی ویژه خبری تأکید کرد: امسال حدود دو و نیم برابر سال گذشته از صادرات نفت و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی و گاز خالص ارز به‌دست آوریم.

وی با بیان اینکه صادرات نفت و میعانات گازی از نظر حجم و وزن افزایش چشمگیری داشته است افزود: افزایش بهای قیمت نفت و گاز نیز به افزایش درآمد نفتی ما کمک کرده است. مشتری‌های جدید نفتی کشور صاحب پالایشگاه هستند و به‌طور مستمر نفت ایران را خریداری می‌کنند.

وزیر نفت ادامه داد: اکنون ظرفیت تولید گاز کشور یک‌میلیارد مترمکعب و سه میلیون و ۸۰۰ تا سه میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه تولید نفت ماست که همه به‌وسیله کارکنان و شرکت‌های توانمند داخلی انجام می‌شود.

او درباره خام‌فروشی در حوزه نفت و گاز نیز گفت: در حوزه پالایشگاهی ظرفیت تولید ما بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی است و با توجه به مصرفی که در کشور وجود دارد حتماً باید ظرفیت پالایشگاهی افزایش یابد.

جواد اوجی افزود: وزارت نفت همه تلاش خود را انجام می‌دهد تا اعداد پیش‌بینی‌شده در بودجه سال ۱۴۰۱ در زمینه فروش نفت و میعانات گازی و خالص گاز صادراتی محقق شود.

پیش ازین الیاس نادران نماینده تهران بیان داشته بود: صادرات نفت ایران در سال آینده باید به ۲.۷ میلیون بشکه در روز برسد، اساساً این ظرفیت در شرکت ملی نفت ایران برای صادرات وجود ندارد و حتی اگر تحریم ها برداشته شود و پالایشگاه های داخلی هم تعطیل شده و همه نفت را صادر کنیم باز نمی توانیم این حجم را صادر کنیم.

طبق لایحه بودجه ۱۴۰۰ فروش روزانه نفت ۳/ ۲ میلیون بشکه پیش‌بینی شده بود.

دکمه بازگشت به بالا