اخبارسیاسی

پکن: درباره اوکراین، در طرف درست تاریخ ایستاده‌ایم/ تحریم‌ روسیه ظالمانه است

پکن میگوید بر سر بحران اوکراین در طرف درست تاریخ ایستاده، و تاریخ آن را اثبات خواهد کرد.

وزیر امور خارجه چین عصر شنبه در جمع خبرنگاران گفت: چین هرگز هیچ گونه اجبار و فشار خارجی را نمی‌پذیرد و با هرگونه اتهام و سوء ظن بی‌اساس علیه چین مخالف است.

اظهارات وانگ یی به دنبال رایزنی تلفنی روسای جمهوری آمریکا و چین و تهدید بایدن درباره اینکه اگر پکن از  حمله روسیه به اوکراین  حمایت مالی کند با “تبعاتی” مواجه می‌شود، مطرح گردید.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز گفته است: «چین باید خودش تصمیم بگیرد که کجا می‌خواهد بایستد و چگونه می‌خواهد کتاب‌های تاریخ به آن‌ها نگاه کنند و اقداماتشان را ببینند».

گفتنی است در حالی که چین تجاوز نظامی روسیه به اوکراین را کاملاً محکوم نکرده است، اما حمایت صریحی نیز نداشته است.

کارشناسان بر این باورند که با تشدید بحران اوکراین، پکن در حال حرکت در موقعیت پیچیده‌ای است و تلاش می‌کند شراکت استراتژیک خود با مسکو را متعادل کند و در عین حال روابط اقتصادی خود را با غرب حفظ کند.

با این حال شنبه شب یک مقام ارشد دولت چین اعلام کرد که تحریم‌های وضع شده از سوی کشورهای غربی علیه روسیه به شکل فزاینده‌ای “ظالمانه” است.

به گزارش رویترز، لی یوچنگ معاون وزیر امور خارجه چین همچنین با تایید دیدگاه مسکو در خصوص ناتو گفت که این ائتلاف نباید به سمت شرق گسترش یابد و قدرت هسته‌ای مانند روسیه را در “تنگنا” قرار دهد.

پکن همچنین با تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه بر سر اوکراین مخالفت کرده است و گفته که این تحریم‌ها یکجانبه هستند و از سوی شورای امنیت سازمان ملل تایید نشده‌اند.

لو در کنفرانس امنیتی پکن گفت: در تاریخ بارها ثابت شده است که تحریم‌ها حلال مشکلات نیستند. تحریم‌ها فقط به مردم عادی آسیب می‌رساند، بر سیستم اقتصادی و مالی تأثیر می‌گذارند و اقتصاد جهانی را بدتر می‌کنند.

دکمه بازگشت به بالا