اخبارتازه‌های سیاسی

ایندپیندنت از قول یکی از حاضران در مذاکرات وین: برجام تا ۴۸ ساعت دیگر احتمالا احیا می‌شود

یک رسانه انگلیسی به نقل از یکی از شرکت کنندگان ارشد در مذاکرات وین نوشت: توافق بر سر احیای برجام می تواند ظرف ۴۸ ساعت به دست آید.

ایندیپندنت اضافه کرد که احیای این توافق راه را برای پایان تحریم ها علیه ایران هموار می کند و به این کشور اجازه می دهد تا صادرات نفت به کشورهای غربی را که در پی قطع اتکای خود به روسیه در پی تامین انرژی هستند، افزایش دهد.

همچنین سیمون کاونی، وزیر امور خارجه ایرلند، که به عنوان تسهیل کننده شورای امنیت سازمان ملل متحد در مذاکرات وین عمل می کند، گفته: سیگنال ها می‌گویند توافق تا آخر هفته منعقد می شود.

وزیر امور خارجه ایرلند همچنین به رادیو بی‌بی‌سی ۴  گفت که «شکی نیست» که توافق منجر به تجدید صادرات نفت از ایران و کاهش فشار صعودی بر قیمت انرژی در غرب خواهد شد.

او توضیح داد: «ما در حال نزدیک‌تر شدن به امضای قرارداد با ایران هستیم. در واقع، برخی می گویند که به طور بالقوه چشم اندازهایی برای یک معامله در این آخر هفته وجود دارد.

پایتخت اتریش تاکنون میزبان هشت دور گفتگوها با هدف احیای برجامی بوده است که ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ آنرا کنار گذاشت.

در این گفتگوها، جمهوری اسلامی برخی از موضوعات از جمله برنامه موشکی و نفوذ منطقه ای خود را به عنوان خطوط قرمز تعریف کرده است. ایران همچنین از آمریکا خواسته تضمین دهد که دیگر قادر به خروج از توافق و اعمال مجدد تحریم‌ها نخواهد بد.

حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه ایران روز چهارشنبه در تماس تلفنی با همتای انگلیسی‌اش گفت: «بیش از هر زمان دیگری به نقطه رسیدن به توافق نهایی نزدیک شده‌ایم».

دکمه بازگشت به بالا