اخبارسیاسی

مشاور رئیس جمهور اوکراین: زلنسکی برای گفتگو با پوتین “آماده” است

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز شنبه خواستار گفتگوهای صلح جامع با مسکو برای توقف تهاجم این کشور شد و هشدار داد که در غیر این صورت، «چند نسل» طول خواهد کشید تا روسیه از خسارات متحمل شده در این جنگ رهایی یابد.

با ادامه جنگ اوکراین، آقای زلنسکی روز شنبه ۱۹ مارس در یک پیام ویدیویی خواستار آغاز گفتگوهای معنادار با مسکو شد تا مذاکرات صلح هرچه سریعتر آغاز شود.

روز جمعه نیز ایگور ژوکوا معاون دفتر رئیس جمهور اوکراین و همچنین مشاور ارشد دیپلماتیک او در مصاحبه با فرانس ۲۴، بر تمایل زلنسکی برای گفتگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در راستای پایان دادن به جنگ در اوکراین تاکید کرد.

ایگور ژوکوا در عین حال گفت: روسیه تاکنون چنین پیشنهادی را رد کرده است. آقای ژوکوا همچنین ادامه داد: که اوکراین از ایالات متحده و قدرت‌های بزرگ اروپایی در رابطه با امنیت آینده خود “ضمانت” می خواهد.

آقای ژوکوا تاکید کرد که اولین گام باید آتش بس باشد، اما متأسفانه بمباران و گلوله باران روسیه همچنان ادامه دارد.

معاون دفتر رئیس جمهور اوکراین به فرانس ۲۴ گفت که اوکراین به دنبال “ضمانت های امنیتی” از ایالات متحده و قدرت های بزرگ اروپایی است و خاطرنشان کرد که ضمانت هایی که در سال ۱۹۹۴ به کشورش اعطا شده بود، توسط روسیه نادیده گرفته شد و هیچ راهی وجود ندارد که این امر تکرار شود.

وی با توجه به کریمه و مناطق خودخوانده تحت کنترل روسیه در مناطق دونتسک و لوهانسک، اصرار داشت که آنها بخشی از اوکراین هستند. ژوکوا از تعیین اینکه آیا می توان خودمختاری بیشتری به آن مناطق اعطا کرد یا نه، خودداری کرد.

او گفت که کیف از مخالفت ناتو با ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین “ناامید” است؛ اما اظهار کرد که گزینه تامین سیستم های پیشرفته ضد موشکی و حتی جت‌های جنگنده همچنان روی میز قرار دارند.

دکمه بازگشت به بالا