اخبارتازه‌های سیاسی

نرم شدن مواضع روسیه در قبال تضمین‌های برجامی، راه را برای توافق هسته ای باز می کند

دیپلمات‌های ارشد غربی گفته‌اند که، روسیه اخیراً از خواسته‌های خود از واشنگتن در مورد احیای برجام عقب‌نشسته و بدین ترتیب راه را برای احیای توافق ۲۰۱۵  تهران و واشنگتن هموار کرده است.

روز سه‌شنبه، پس از دیدار سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با همتای ایرانی خود در مسکو، لاوروف و حسین امیرعبداللهیان اعلام کردند: روسیه مانعی بر سر راه توافق نیست.

یک دیپلمات غربی که نخواسته نامش ذکر شود به وال استریت ژورنال گفت: «روسیه نسبت به تضمین پروژه‌های هسته‌ای راضی است و هیچ چیز دیگری نمی‌خواهد». او افزود: «بنابراین می‌توانیم مذاکراتی را که اکنون منحصراً ایران و آمریکاست ادامه دهیم.»

به نقل از وال استریت ژورنال: یک دیپلمات ارشد غربی عصر سه‌شنبه گفت که میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در گفتگوهای وین، به اتحادیه اروپا اطلاع داده است که روسیه تضمین‌های محدودتری را می‌پذیرد که بر اساس آن بتواند اقدامات هسته‌ای را که طبق توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ صورت می‌دهد، انجام دهد. این شامل مبادله اورانیوم با ایران، طراحی مجدد تاسیسات هسته ای فردو و تامین سوخت هسته ای به رآکتورهای ایران است.

در آخر هفته‌ی گذشته، یک مقام ارشد آمریکایی به وال استریت ژورنال گفت که تنها «مشکل های انگشت شماری» بین ایالات متحده و ایران برای دستیابی به توافق باقی مانده است، که عمدتاً در مورد موضوع دامنه کاهش تحریم هایی که ایران از واشنگتن دریافت خواهد کرد، است. این مقام گفت که طرف آمریکایی احساس می کند حل این مسائل “در دسترس است”.

در اوایل ماه جاری، روسیه از واشنگتن خواستار تضمین‌هایی شد مبنی بر اینکه روابط اقتصادی این کشور با ایران تحت تأثیر تحریم‌های غرب علیه مسکو بر سر اوکراین قرار نخواهد گرفت.

دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که این اقدام دقیقه نودی روسیه، عامل اصلی جلوگیری از توافق برای احیای برجام در ۱۰ روز گذشته بوده است.

اتحادیه اروپا که این مذاکرات را هماهنگ می‌کند، روز جمعه توقف موقت مذاکرات وین را به علت «عوامل خارجی» اعلام کرد.

دکمه بازگشت به بالا