اخبارتازه‌های سیاسی

مهمترین رویدادهای بلوچستان در هفته گذشته

چهارشنبه، ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ / به گزارش شبکه جهانی کلمه، مهمترین رویدادهای بلوچستان در هفته گذشته بدین قرار است:

۱-‌ مولوی اکرم کوهی امام جمعه موقت پشامگ شهرستان راسک به دادگاه ویژه روحانیت مشهد احضار و مورد بازجویی قرار گرفت، گفته می شود علت احضار وی انتقاد از عدم اعطای آزادی مشروط به مولانا فضل الرحمن کوهی بوده است.

۲- احضار و بازجویی مولوی “زاهد آسکانی شرف” از علمای جوان شهرستان سرباز و از فارغ التحصیلان مدرسه دینی صِدیقیه گَران، توسط اطلاعات مهرستان.

۳-یک زندانی بلوچ بنام “حفیظ الله رَخشانی” اهل شیرآباد شهر زاهدان در زندان مرکزی این شهر اعدام شد، همچنین گزارش شده است که یک زندانی دیگر بلوچ بنام عَلَم شهنوازی” فرزند منصور خان اهل خاش در زندان خاش نیز اعدام شده است.

۴-دو شهروند زن بلوچ اهل خاش که خواهر بودند در دریای چابهار غرق شده و جان خود را از دست دادند.

۵-معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس ایران خبر از تنها یک پزشک متخصص عفونی در شش شهرستان حوزه انتخابیه خود داد، به گفته سعیدی، در کشور به ازای هر هزار نفر ۱/۸ درصد تخت بیمارستانی داریم که این شاخص در سیستان و بلوچستان ۴ دهم درصد است. همچنین در بحث دسترسی مردم به داروخانه نیز مشکلات عدیده ای داریم و متخصص داروساز نداریم و خیلی کم است.

۶-یک کارگر ساختمانی بر اثر فقدان ایمنی کار در شهرستان زاهدان با سقوط از ارتفاع جان خود را از دست داد.

۷-نیروهای سپاه پاسداران در مرز پیرکَور شهرستان راسک، یک سوخت بر بلوچ را مورد ضرب و جرح قرار دادند.

۸-دو شهروند بلوچ بنام های “بلال ایجباری” فرزند الله بخش و “محسن ایجباری” فرزند حاجی احمد با تیراندازی نیروهای نظامی در شهرستان سیب و سوران کشته شدند. همچنین در گزارشی دیگر یک سوخت بر بلوچ بنام “علیرضا رستمی” فرزند جهانگیر اهل شهر زهوکی شهرستان میناب با تیراندازی ماموران نظامی در شهرستان میناب کشته شده است.

۹-ماموران آگاهی چابهار یک شهروند بلوچ بنام “نعیم اربابی ” فرزند اعظم را از دریا بزرگ بدون حکم قضایی بازداشت کرده و مورد ضرب و جرح قرار دادند.

۱۰-دو برادر نوجوان بنام های “شهرام و مسلم شه بخش فرزندان خدا رحم ۱۸ و ۱۶ ساله به همراه یک کودک ۱۶ ساله بنام “مازیار شه بخش” فرزند ملک شه بخش اهل بخش کورین و ساکن شهر زاهدان با یورش ماموران لباس شخصی به منزل مسکونی در منطقه جمهوری زاهدان بازداشت شدند.

۱۱-تیراندازی در مراسم عروسی در شهر مُحمَدان از توابع شهرستان ایرانشهر، جان یک کودک بلوچ بنام “امیر حافظ” را گرفت.

۱۲- وزارت اطلاعات از بازداشت ۶ تن تحت عنوان «مرتبطین سرویس‌ های اطلاعاتی بیگانه» در بلوچستان و سیستان خبر داد.

۱۳-در پی انفجار یک سیلندر گاز سیار در زاهدان هشت نفر مجروح شدند.

۱۴- هاشمی، با ابلاغیه ای به مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران خواست تا بودجه گاز بلوچستان را کسر و به استان خراسان جنوبی بدهد.

۱۵- سه دستگاه کامیون حامل روغن خوراکی توسط نیروهای نظامی در محور چابهار به کنارک توقیف شدند، لازم به ذکر است که انجمن صنفی کارفرمائی شرکت‌ها و مؤسسات حمل و نقل داخلی مشهد طی بخشنامه ای از زیرمجموعه‌های خود خواسته که محصولات تعزیراتی از قبیل روغن، شکر و… را به بلوچستان ارسال نکنند. این بیانیه با واکنش کاربران مجازی مواجه شده است.

دکمه بازگشت به بالا