اخبارتازه‌های سیاسی

لاوروف: امیدهایی برای سازش میان مسکو و کی‌یف وجود دارد

سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه روز چهارشنبه روند مذکرات میان کشورش و اوکراین را دشوار خواند و در عین حال تاکید کرد که امیدهایی برای سازش میان مسکو و کی‌یف وجود دارد.

کاخ کرملین نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که دستیابی به توافق با دولت اوکراین بر سر بی‌طرفی این کشور به سبک کشورهایی مانند اتریش و سوئد امکانپذیر است.

به گزارش یک خبرگزاری روسی، دور چهارم مذاکرات صلح بین اوکراین و روسیه روز گذشته بصورت مجازی انجام شد. سه دور مذاکراتی قبلی بصورت حضوری و  در بلاروس برگزار شده بود.

ولادیمیر مدینسکی، سرپرست هیات مذاکره‌کننده روسیه می‌گوید در جریان گفتگوها با هیات اوکراین درباره آینده ارتش این کشور بحث شده است.

وی گفت که بحث بر سر کوچک شدن ارتش اوکراین و عدم همراهی آن با اتحادهای نظامی است. او گفت: «اوکراین پیشنهاد گزینه‌ای به سبک اتریش و سوئد به عنوان کشوری بی‌طرف با ارتش و نیروی دریایی خودش را مطرح کرد.»

مقامات اوکراین تاکنون به این سخنان ولادیمیر مدینسکی واکنشی نشان نداده‌اند.

ولادمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین گفته است که مذاکرات  بین هیات های روسیه و اوکراین باید ادامه یابد و این (امری) دشوار اما مهم است. وی افزود  لحن موضوع دوطرف اکنون هرچه بیشر واقع‌بینانه‌تر شده اما زمان بیشتری نیاز است.

او همچنین به تازگی گفته است: باید اذعان کرد که کشورش موفق به عضویت در ناتو نخواهد شد.

آقای زلنسکی دیروز و در جریان نشست سران کشورهای شرکت‌کننده در طرح ابتکاری «نیروی اعزامی مشترک» که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: سال‌ها درباره درهای باز شنیده‌ایم، اما همچنین شنیده‌ایم که نخواهیم توانست وارد آنجا شویم و این واقعیتی است که باید آن را پذیرفت.

او افزود: ما درک می‌کنیم که عضو ناتو نیستیم و راهی را برای حفاظت مستقل از آسمان‌ها و شهروندان خود پیشنهاد داده‌ایم.

تعهد به عدم پیوستن اوکراین به ناتو، یکی از شروط مسکو برای کیف بوده است.

دکمه بازگشت به بالا